Vannkraft utelatt fra grønnere statsbudsjett
Hard kamp fra Venstre og KrF bidro til å gjøre statsbudsjettet for 2017 en nyanse grønnere, men retter ikke opp et av de største feilgrepene i regjeringens opprinnelige forslag: Økt beskatning av vannkraften.
På terskelen til et grønt skifte er vannkraften et stort konkurransefortrinn for Norge. Likevel skattlegges vannkraften fortsatt hardere enn noen annen næring. I statsbudsjettet for 2017 økes særskatten for vannkraft ytterligere, mens annet næringsliv får nytte av redusert selskapsskatt.
– Det er beklagelig at den viktigste fornybarnæringen i Norge utelates fra årets budsjettforlik, spesielt når vi vet hvilket reinvesteringsbehov bransjen står overfor, sier administrerende direktør Oluf Ulseth i Energi Norge.
Behov for reinvesteringer
I Energimeldingen skrev regjeringen at «det er av stor verdi for kraftsystemet vårt at vannkraften som allerede er bygd ut opprettholdes og videreutvikles. En stor del av norsk vannkraftproduksjon er bygd i årene etter krigen og til slutten på 1980-tallet. Det er derfor et betydelig behov for vedlikehold og reinvesteringer fremover».
– Det er i dag svært krevende å få lønnsomhet i reinvesteringer, og det er skuffende at forlikspartene ikke følger opp konklusjonene fra Energimeldingen. En skattemessig stimulans også til vannkraftnæringen vil skape aktivitet i hele landet og ha positive ringvirkninger for lokal industri og grønn næringsvirksomhet, sier Ulseth.
NVE anslår at det trengs tre milliarder kroner årlig frem mot 2050 til nødvendige reinvesteringer i eksisterende kraftverk. Til sammenlikning vil Sverige – som er i en tilsvarende situasjon som Norge – kutte fem milliarder i sin vannkraftskatt frem mot 2020.
Videre avkarbonisering av transport
Til gjengjeld er det positivt at fordelene for lav- og nullutslippskjøretøy videreføres og styrkes, samt at Enova får større midler til grønn skipsfart og fyllestasjoner for nullutslippsbiler.
– Hvis Norge skal nå utslippsmålene i 2030 og bli et lavutslippssamfunn innen 2050, er vi nødt til å kutte utslipp i transportsektoren. Tiltakene for å fremme en utslippsfri transportsektor er derfor viktige, sier Ulseth.