Nyhetsartikkel

24 oktober 2018

Telenor øker abonnenter i Norge

Telenor øker omsetningen og nettoresultatet, og har øker antallet abonnententer i Norge for første gang på tre år.

Telenor har oppgang i antall moblabonneneter i Norge for første gang på tre år.

Det viser nye tall fra telegiganten.

Antallet mobilabonnenter økte med 2.000 i tredje kvartal, mot en nedgang på til sammen 21.000 norske mobilabonnenter i første halvår.

Telenor har mistet 238.000 mobilkunder i Norge fra 2015 til i dag. Det aller fleste har gått til billigere aktører.

– Vi ønsker alle kunder velkommen, men de må sette pris på vår nettverkposisjon og vår kundeservice, som er det som skiller oss ut. Vi er ikke de billigste i markedet, uttalte Berit Svendsen, daværende sjef for Telenor i Norden, til Nettavisen i april

Nå har altså Telenor før første klart å snu utviklingen.

Selskapets bruttoresultat i Norge på 2,8 milliarder kroner i kvartalet, er imidlertid ned mot samme periode i fjor, hvor tilsvarende tall var tre milliarder.

Ellers viser tallene til Telenor at selskapet har stabile inntekter og seks prosent vekst i organisk bruttoresultat.

Konsernet fikk 700.000 flere mobilabonnenter i løpet av perioden juli til september og har dermed totalt 173 millioner kunder globalt.

De legger til at «tiltakene vi har gjort de siste to årene har lagt et godt grunnlag for fremtidig verdiskapning».

Totale rapporterte driftsinntekter var 27,6 milliarder kroner, en økning på en prosent fra samme kvartal i fjor.

Telenor melder at tredje kvartal inneholdt viktige milepæler. I Thailand hadde man en overgang fra konsesjons- til lisensmodell og at Telenor har sikret viktig tilgang til frekvenser og infrastruktur.

I Pakistan og Bangladesh er inntektsveksten bedret, men konkurransen er skjerpet i Myanmar etter at det er kommet inn en fjerde mobiloperatør. Telenor har dermed tapt 1 million abonnenter i tredje kvartal i Myanmar.

Kommentarer

kommentarer