Nyhetsartikkel

05 februar 2019

Forbrukerrådet advarer: Slik lokkes strømkunder i prisfelle

Strømkunder fra hele landet har opplevd at gode strømtilbud kun var lokkepris. Etter kort tid må de betale for en langt dyrere avtale.

Nå mener Forbrukerrådet at det må bli satt en stopper for praksisen, skriver VG.

– Det er lov å endre prisen hvis det gis et varsel på 14 dager. Men det ser ut som noen selskaper har det som forretningsmodell å stadig øke prisen til de kundene som tegner abonnement, samtidig som det lave tilbudet ligger ute til nye kunder. Dette mener vi er en ugrei praksis og vi mener også at dette ikke bør være lov, sier leder av forbrukerdialog Pia Cecilie Høst til VG.

– Bryter standardavtalen
Høst mener forbrukere skal klage hvis det kommer stadige prisøkninger og bytte strømleverandør.<
– Det er fortvilende for forbrukerne og den seriøse delen av bransjen at det finnes strømselskaper som lever av å lokke folk inn i dårlige avtaler, sier hun.

Derfor blir strømmen dyrere og dyrere
Det finnes en standardavtale for strøm som Forbrukertilsynet og Energi Norge har blitt enige om. Høst mener mange av selskapene som kommer med lokketilbud bryter denne avtalen.
– Vi ønsker at Forbrukertilsynet følger opp dem som ikke følger standardavtalen og at for eksempel Energi Norge garanterer at deres medlemmer gjør det. Skjer det, kan forbrukere bestille strøm fra medlemmer av Energi Norge og vite at strømavtalen er en godkjent avtale.

Disse tilbyr strømabonnement med negativt påslag
Følgende selskap tilbyr abonnement på Forbrukerrådets Strømpris.no med såkalt negativt påslag. Det betyr på godt norsk at de selger strømmen med tap
Lærdal Energi
Telinet Energi
Rauma Energi Kraft

Kilde: Forbrukerrådet

Endres etter kort tid
Forbrukerrådet har den siste tiden registrert at svært mange lurer på vilkårene i avtalen sin
De mener bransjen har et stort potensial for å kommunisere bedre med sine kunder.
– Det er heldigvis også mange seriøse leverandører i markedet som er opptatt av god kundeservice, men dessverre er det for mange aktører i markedet som benytter lokkepriser. Det vil si at de endrer pris eller avtalevilkår etter svært kort tid. Det er en praksis vi må få slutt på. Hvis ikke mister folk tilliten til strømleverandørene og markedet, sier Høst til VG.

På klagetoppen
Tall fra Forbrukerrådet viser at spørsmål rundt strømpris har økt hele 240 prosent siden 2013. Høst forteller at Elklagenemda i 2017 fikk over tusen klager hvor brorparten var på kontraktsvilkår og faktura.
Forbrukerrådet merker også en endring i disse dager, når strømmen er dyr. På strømpris.no, som eies av Forbrukerrådet, var det 15.000 nye brukere forrige uke. Nettsiden sammenligner strømselskaper, og gir deg det billigste tilbudet.

Et av selskapene som Forbrukerrådet får mest klager på, er Agva Kraft.
– Det er forskjellige typer historier som kommer fra forbrukerne, men en ting som går igjen er at de ikke har forstått at prisen vil heves etter en tid. Selskapet opererer også med veldig mange ulike typer kampanjetilbud, sier Høst til VG.

Les mer i VG

 

Kilde: Forbrukerrådet/VG

Kommentarer

kommentarer