Stadig mer fornøyde strømkunder
I løpet av høsten er det gjennomført over 2500 dybdeintervjuer der strømkunder over hele Norge har fått mulighet til å sette karakter på sine strømleverandører. Undersøkelsen viser at nordmenn har høy tillit til strømselskapene, og de fleste synes det er relativt enkelt å være strømkunde.
Nok en gang er det Gudbrandsdal Energi som kommer best ut i målingen, etterfulgt av LOS Energy som dessuten skårer best i bedriftsmarkedet. (Se hele listen her)
– Det handler om å utøve skikkelighet overfor kundene, unngå kontrakter med «liten skrift» og være ekstremt tilgjengelig. Vårt motto er å ta telefonen på første ring. Alle henvendelser via epost og sosiale medier besvares samme dag, sier daglig leder Jan Ingvald Jansrud i Gudbrandsdal Energi til Energi Norges nettsider.
Vinner over svenskene
En tilsvarende måling gjennomført i Sverige viser at norske strømkunder er mer tilfredse enn de svenske. Hovedforklaringen er at norske leverandører oppleves å være mer konkurransedyktige på pris, ifølge EPSI.
Stadig flere strømselskaper tilbyr kundefordeler, og hver femte kunde oppgir at de benytter seg av slike tilbud. Disse kundene er også langt mer lojale overfor strømselskapet enn gjennomsnittet.
Også LOS Energy legger vekt på å bygge nære relasjoner til kundene.
– Vi opererer i en bransje hvor det ikke finnes noe varelager. Derfor er vi helt avhengige av å levere best på service og til enhver tid tilfredsstille kundenes behov og forventninger, sier administrerende direktør Atle Knudsen i LOS Energy.
Skjerpet konkurranse
Til tross for høy tillit og tilfredshet, er kundenes lojalitet til selskapene noe lavere enn tidligere. Dette henger trolig sammen med skjerpet konkurranse og stadig flere kampanjetilbud.
– Undersøkelsen bekrefter at vi har et velfungerende strømmarked i Norge som kommer kundene til gode gjennom konkurransedyktige priser og nye kundefordeler. Vi ser også fra andre målinger at selskapene kommer stadig bedre ut på kundeservice, sier næringspolitisk rådgiver Ole Haugen i Energi Norge.