Nyhetsartikkel

12 juni 2017

Sterk fibervekst i Norge

Altibox-partnerskapet leverte et betydelig bidrag til veksten i både investeringsnivå og antall abonnement i det norske fibermarkedet i 2016.

Det viser årsoversikten fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) som ble lagt frem i slutten av mai. Den norske telekombransjen investerte tilsammen 10,7 milliarder kroner i 2016. Det er 1,8 milliarder kroner mer enn året før, og tilsvarer 32 prosent av den samlede omsetningen i bransjen. Av disse ble fire milliarder investert i fibernett.
Altibox-partnerskapet sto for omlag 1,5 milliarder kroner av investeringene, og sørget dermed for at det ble 41.000 nye fiberkunder i Norge.
– Med flere aktører som satt fart på fiberutbyggingen kjenner vi på den økte konkurransen hver dag. Vi må jobbe hardt og gjøre oss fortjent til hvert eneste salg. Det kommer norske forbrukere til gode. Da vi gikk inn i Hedmark og Oppland i fjor sommer ble det vekket liv i konkurransen i et område som hadde vært preget av stillstand på bredbåndsfronten i mange år. Resultatet ble at tusenvis av mennesker i disse to fylkene fikk tilbud om høyhastighetsbredbånd, sier konserndirektør for Lyses televirksomhet, Toril Nag.

Hele 86 prosent av alle norske husstander abonnerte på fast bredbånd i 2016. Det er en økning på 64.000 fra året før. Altibox-partnerskapet økte markedsandelen på fast bredbånd og har nå 20,8 prosent av det samlede privatmarkedet. I juni passerer partnerskapet 500.000 solgte kontrakter. Også innen tv økte partnerskapet markedsandelen fra 13,5 prosent i 2015 til 14,4 prosent i 2016. Altibox er dermed den tv-distributøren i Norge som vokste mest.

Det til tross for at det for første gang er registrert en liten reduksjon i totalt antall tv-abonnement i Norge. Fortsatt abonnerer 2.230.000 husstander på «vanlig», lineær tv. Samtidig er det sterk vekst i overføring av tv over fiber, som er den eneste aksessformen som øker. I løpet av fjoråret ble det tegnet 73.000 abonnement på tv over fiber.

Kommentarer

kommentarer