Nyhetsartikkel

17 oktober 2016

Avgiftssjokk på elbiler fra 2018

Regjeringen vil øke årsavgiften med 1.200 kroner for nullutslippsbiler og gjøre dem 300 kroner billigere for fossilbiler fra 2018. Venstre reagerer kraftig.

– Det gir ingen mening å fase ut et viktig insentiv for å skaffe seg elbil, sier Venstre-nestleder Ola Elvestuen til NTB.
Han viser til at regjeringen selv har slått fast at utslippene fra transportsektoren best kan løses ved en gradvis overgang til null- og lavutslippskjøretøy.

– Stortinget har vedtatt, med regjeringspartienes stemmer, at innen 2025 skal alle nye biler som selges være lav- eller nullutslippskjøretøy. Med dette forslaget blir det nesten umulig å nå det målet, sier Elvestuen, som leder Stortingets energi- og miljøkomité.

Under radaren
Avgiftssjokket på elbiler i regjeringens forslag til statsbudsjett har så langt gått under medieradaren. Konkret legger regjeringen opp til å innføre halv årsavgift for elbiler fra 2018, for så å øke til full årsavgift fra 2020.

Samtidig justeres årsavgiften for fossilbiler fra 3.135 i år til 2.820 kroner i 2018. For personbiler med partikkelfilter kuttes avgiften fra 3.655 til 3.290 kroner i 2018.

– Med dette forslaget er det feil hånd som gir og feil hånd som tar. Resultatet vil bli økte utslipp, og økte kostnader for folk som ønsker å kjøre miljøvennlig. Det er bortimot uforståelig at regjeringen går inn for dette, sier Elvestuen.

Dette betyr at også regjeringens «lille halmstrå» i klimapolitikken, nemlig elbilsatsingen, glipper, mener MDG-talsmann Rasmus Hansson.

– Om få tiår skal hele personbilflåten være nullutslippsbiler. Da er avgiftsøkninger for elbil det stikk motsatte av hva vi trenger, sier han.

Omlegging
At regjeringen allerede nå legger føringer for avgiftene i 2018 har med omleggingen av årsavgiften å gjøre.

Neste år er nemlig siste gang skatteetaten driver inn denne avgiften. Ved å overlate til forsikringsbransjen å kreve den inn sammen med den obligatoriske bilforsikringen, sparer det offentlige anslagsvis 62 millioner kroner i året.

Fra 2018 skal det som bransjen da vil kalle trafikkavgift inngå som del av forsikringspremien. Forsikringsbransjen skal så tilbakeføre avgiften i sin helhet til staten og bedyrer at prosessen i seg selv ikke vil føre til høyere premie for den enkelte.

I Oslo vil Ruter være fossilfrie i 2020: Nå blir de frakjørt av Drammen

Påslag
I forslaget til statsbudsjett slås det fast at avgiftsfordelene for nullutslippsbiler over tid skal fases ut. Regjeringen viser til at endringene ble varslet i revidert nasjonalbudsjett allerede i fjor.

I praksis går Finansdepartementet inn for å sette avgiften på nullutslippsbiler lik den for motorsykler. Det innebærer at årsavgiften for elbiler øker fra 445 kroner i år til 1.960 kroner i 2018 og videre til 2.820 kroner i 2020. Grepet vil gi 225 millioner kroner mer i inntekter til staten i 2018.

– Skal det bli en budsjettavtale mellom de borgerlige partiene, er det mye i budsjettforslaget som må endres. Et av punktene er at det alltid skal være billigere å velge elbil foran fossile biler, sier Elvestuen.

Kommentarer

kommentarer