Regjeringen hevder de vil føre en offensiv klimapolitikk
Spørsmålet er bare om budsjettet for 2017 inneholder tilstrekkelige med offensive forslag som faktisk vil føre til redusert utslipp, påpeker KS Bedrift.
Norsk klimapolitikk må bidra til at de globale målene i Parisavtalen blir nådd. Dersom klimamålene for 2030 og målet om å være et lavutslippsamfunn innen 2050, betyr det at Norge allerede ligger på hæla. Offensive tiltak haster og det er behov for sette til livs alle gode planer i praksis, skriver KS Bedrift på sine nettsider.
Viktig å satse på lokal verdiskaping og sysselsetting
Landets kommuner og fylkeskommuner har satt miljøtiltak høyt på agendaen. KS Bedrift mener det haster med å utnytte ressursene våre mer effektivt og smartere. Mange kommuner har allerede tatt grep og flere har satt seg ambisiøse miljømål for å redusere utslipp i mange byer og tettsteder.
Vi ser nå en satsing på mer klimanøytral kollektivtrafikk, rushtidsavgift, landstrøm på havnene og ikke minst etableringene av mer moderne avfallsinnsamling som avfallssug i flere byer/tettsteder. Dette må vi ha mer av, og det raskt.
Utslipp fra transportsektoren er en stor utfordring
Frem mot 2030 er det særlig i transportsektoren at utslippene må ned. Regjeringen varsler videreføring av elbilfordelene til 2020, bevilger penger til satsing på biogass, fremmer økt bruk av biodrivstoff og foreslår økninger i drivstoffavgiftene. I 2017 setter regjeringen også av 71,5 millioner kroner til en ny satsing på lavutslippsforskning, særskilt rettet inn mot ikke-kvotepliktig sektorer, som transport.
Nødvendig med statlige virkemidler
For å få til massiv utbygging av nødvendig infrastruktur for mer miljøvennlig drivstoff, er det nødvendig at staten innfører virkemidler som stimulerer etterspørsel. Infrastruktur som sikrer miljøvennlig drivstoff i transportnæringen, er noe av kjernen i det grønne skiftet. ESA – EFTAs overvåkningsorgan – godkjente allerede den 16. september 2015 at Enova kan gi støtte til utbygging av ladestasjoner for elbiler, landstrømanlegg for skip, fyllesteder for hydrogen og biodrivstoff og gassforsyning til skip.
Kilde: KS Bedrift