Nyhetsartikkel

30 oktober 2019

Ny undersøkelse: Stor misnøye blant mange bredbåndskunder

Norske bredbåndskunder tilbys stadig høyere hastigheter, men frustrasjonen over ustabilt internett er stor, ifølge en studie om kundetilfredshet i bredbåndsmarkedet, skriver Aftenposten.

Bredbånd er for mange i ferd med å bli en like viktig infrastruktur som strøm og vann.

En undersøkelse EPSI Rating har gjennomført, viser at privatkundene er blitt mindre tilfredse med bredbåndet sitt i løpet av det siste året. Og vi må helt tilbake til 2007 for å finne tilsvarende svake nivåer i EPSIs årlige måling av kundetilfredshet.

– Selv om bredbåndselskapene tilbyr høyere hastigheter inn til boligen, har dette tilsynelatende hatt liten effekt på bredbåndsopplevelsen. Privatkundene opplever at bredbåndskvaliteten er dårligere enn før, og frustrasjonen over ustabilt internett er stor, sier Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Rating Norge, i en pressemelding.

EPSI mener dårlig samsvar mellom forventning og leveranse, samt en oppfattelse av et produkt som ikke gjør seg fortjent til prisen, gjør at bransjen har en solid jobb foran seg.

FAKTA: OM UNDERSØKELSEN
Studien baserer seg på drøyt 1.450 telefonintervjuer av privatkunder i alderen 18–79 år.
Feltarbeidet er gjort av Norstat i perioden fra 20. september til 16. oktober.
Spørreskjemaene inneholder ca. 60 spørsmål, og flertallet av spørsmålene besvares på en skala fra 1–10 der 1 er dårligst og 10 er best.
Forskjeller på 2,5 indekspoeng eller mer er signifikante.
Kilde: EPSI

Altibox på toppen
På topp troner Altibox som scorer høyt på både bredbåndetsstabilitet og -hastighet.

– Det å ha de mest fornøyde kundene ti år på rad er både en imponerende og en unik prestasjon, mener Høst.

Forbrukerrådet er ikke overrasket
– Den lave tilfredsheten er ikke overraskende. Internett er nummer to på klagestatistikken til Forbrukertilsynet og ligger på bunn i forbrukertilfredshetsindeksen til EU. Bransjen har opplagt mye ugjort når det kommer til å møte forbrukernes forventninger, sier direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.

Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, mener bredbåndsmarkedet er preget av høye priser, få valgmuligheter og lange bindingstider, og viser til at kun tre av ti kan bytte leverandør på høyere hastigheter.

– Vi håper regjeringen følger opp forbrukermeldingen og ser til det blir større åpenhet om hvem som leverer brebånd hvor og til hvilken kapasitet. Dette vil ikke løse alt, men gjøre det enklere å sjekke de valgmulighetene man faktisk har.

Telenor og Get: Ikke fornøyde med resultatet
– Vi skulle naturligvis gjerne oppnådd høyere score, sier Magnus Line, som er kommunikasjonssjef i Telenor.

Han peker på at Telenor er i midt en fase med å flytte kundenes bredbånd fra kobbernettet til nyere teknologier.

– Vi tilstreber at alle kunder skal få en så smidig overgang som mulig, så undersøkelsen er en nyttig påminnelse om at vi hele tiden må forbedre kundenes opplevelser.

Heller ikke hos Get er man spesielt begeistret for resultatet av undersøkelsen.

– Vi er ikke fornøyd med resultatet og har ambisjoner om å ligge langt høyere fremover, sier kommunikasjonsdirektør i Telia, Henning Lunde. Telia som kjøpte Get TDC Norge for 21 milliarder i fjor sommer.

 

Kilde: Aftenposten

Kommentarer

kommentarer