Nyhetsartikkel

14 september 2018

Fjordkraft får bot for ulovlig telefonsalg

Fjordkraft har drevet ulovlig telefonsalg. Nå varsler Forbrukertilsynet at selskapet må betale en bot på 500 000 kroner.

Fjordkraft har drevet telefonsalg til kunder som er reservert i Reservasjonsregisteret. Fjordkraft har brutt loven ved å ringe opp kunder som har strøm fra Fjordkraft og tilby disse mobilabonnement. Forbrukertilsynet varsler nå at selskapet må betale et gebyr på 500 000 kroner.

Fikk klager
Tilsynet opplyser i en pressemelding at saksbehandlingen ble startet i april etter at de hadde mottatt syv klager på Fjordkraft. I fjor og i år har Fjordkraft ringt 45 000 kunder for å selge mobiltelefoni, mens de har mottatt syv klager på selskapet.

Salgs- og markedsinnsatsen har kastet av seg, og Fjordkraft har passert over 50 000 mobilkunder.

Innrømmer å ha feiltolket reglene
Fjordkraft har erkjent at de ikke sjekket telefonlistene sine opp mot Reservasjonsregisteret da de ringte kunder med tilbud om mobiltjenester. Fjordkraft var av den oppfatning at de på grunn av det eksisterende kundeforholdet på strøm kunne kontakte disse kundene.

Selskapet innrømmer å ha feiltolket reglene og sier de framover også vil sjekke eksisterende kunder mot Reservasjonsregisteret.

– Det er riktig at det finnes unntak for eksisterende kundeforhold, men det er et vilkår at det som markedsføres er en tilsvarende tjeneste som det som kundeforholdet bygger på, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.

– Fjordkraft kunne derfor ikke kontakte strømkundene som var reservert mot telefonsalg  for å markedsføre mobiltjenester, sier Haug.

Fjordkraft har frist til 21. september med å kommentere varselet om boten.

Kilde: Forbrukertilsynet

Kommentarer

kommentarer