Nyhetsartikkel

01 desember 2017

Hemne Kraftlag blir Sodvin

Navnet Hemne Kraftlag er historie. Det nye navnet på selskapet er Sodvin.

Nyheten ble sluppet på Kulør’n under tidenes første kundemøte denne uka, bare tre timer etter at årsmøtet formelt hadde fattet vedtak om det nye navnet.

Logoen er også ny. Den er grønn og oransje, der vi kan se bokstaven S – for både Sodvin og elva Søa – skille to blader i en sirkelform. For Sodvin skal etter sigende bety den grønne enga ved Søa.

— Sodvin antas å stamme fra før vikingtida, og har sitt opphav fra to gårder som ble delt her på Kyrksæterøra, sier lokalhistoriker Jan Even Lian, som i egenskap av kunde tilfeldigvis var innom Sodvin samtidig med ST denne uka.

Myndighetskrav
Konsernleder Fartein Kjørsvik, som tiltrådte stillingen i vinter, hadde alliert seg med sitt mannsdominerte lederteam da nytt navn og ny logo ble presentert, skriver avisa Sør-Trøndelag.

— Tida er inne for en modernisering etter 65 år som Hemne Kraftlag. Vi bytter ikke bare navn og logo, det blir også en endring i utbyttestrategien og en reorganisering. Også myndighetskrav og skjerpet konkurranse mellom selskapene om nettkunder ligger bak endringene. Vi tror Sodvin «selger bedre» utad enn det urlokale Hemne Kraftlag, sier Fartein Kjørsvik.

Tilbakemeldingene bare kort tid etter navnebyttet, har vært positive.

— Jeg har ikke hørt noe negativt, men er selvsagt forberedt på at noen kan ha motforestillinger til at Hemne-navnet forsvinner, sier økonomisjef Anders Bugten.

Døtre skifter navn
Morselskapet Hemne Kraftlag SA er nå altså blitt til Sodvin SA. Her er endringene i konsernets datterselskaper:

Hemnenett AS blir til Sodvin Energi og Fiber AS

HK Eiendom AS blir til Sodvin Eiendom AS

ASPNor AS blir til Sodvin Systemer AS

MerkantilNor AS blir til Sodvin Økonomi AS

Et selskap under etablering skal drifte kraftnettet og får navnet Sodvin Nett AS.

— Det er helt bevisst at vi gjennomført benytter navnet Sodvin også i datterselskapene. Tidligere hadde datterselskapene både navn og logo som ikke sa noe som helst om tilknytning til Hemne Kraftlag, kommenterer Kjørsvik.

Kan få utfordring
En del av endringsprosessen blir «ny uniform» på alt og alle. Her blir det ny profil på både husvegger, biler, brevark og sponsoreffekter, og det blir ei splitter ny nettside. Og ikke minst; selskapets stemme utad – sentralbordet – må venne seg til å svare «Sodvin, vær så god» til alle som ringer.

— Jeg regner med at det vil ta ei tid før alle har hørt om navneskiftet. Derfor er jeg også forberedt på at det kan bli noen miniforedrag med forklaringer når noen tror de har ringt feil, sier Heidi Jørgensen Krokdal i ekspedisjonen på Sodvin.

— Vi skal straks bestemme oss for når vi begynner å svare «Sodvin» på telefonen. Det er nok greit at nyheten om navneendringen sprer seg litt før vi begynner med det, sier Kjørsvik.

Sodvinhallen
Underveis i navneprosessen, der det allerede i vår ble utlyst en intern navnekonkurranse, kom også henvendelsen fra KIL/Hemne og KILs friidrettsavdeling om å bli hovedsponsor for den planlagte storhallen i Ånesøyan. Dette blir Norges største innendørs fotball- og friidrettshall.

— Vi valgte å gå inn med støtte til dette prosjektet mot at den får navnet Sodvinhallen. Det vil gi oss verdifull markedsføring og profilering. Men vi ønsker ikke å gå ut med størrelsen på sponsoravtalen, sier Kjørsvik, som på julebordet lørdag vil dele ut premien på 10 000 kroner til de ansatte ved Sodvin Økonomi, som vant navnekonkurransen.

Optimistisk
For øvrig er hallen til 55 millioner kroner pluss moms et stykke unna fullfinansiering ennå.

— Ca. to tredjedeler av posten for sponsorstøtte er i boks. Vi jobber nå med flere sponsorer, og med signaturen til tre til fire av dem på plass, er hallen fullfinansiert. Vi er svært optimistiske med tanke på å komme i mål, sier prosjektleder Erik Snekvik.

Sponsoravtalen ble også presentert på Sodins kundemøte tirsdag. Snekvik kunne da røpe at åpningskampen blir spilt i oktober/november neste år.

Kommentarer

kommentarer