Brukte elbilbatterier får ny anvendelse
Flere bilprodusenter har begynt å lage hjemmebatterier.
Nissan og Eaton selger løsningen Xcomfort, Daimlers batteriprodusent Accumotive selger et batteri med Mercedes-Benz-logo. Nå kommer også Renault på banen.
De har inngått et samarbeid med britiske Powervault, som selger hjemmebatteriløsninger for solcelleanlegg, skriver Teknisk Ukeblad.
Partnerskapet innebærer at Powervault tar i bruk brukte elbilbatterier fra Renault, noe som bidrar til å redusere prisen på løsningen med 30 prosent, ifølge pressemeldingen.
Denne prisreduksjonen skal bidra til å rulle ut energilagring i private boliger til massemarkedet, skriver Teknisk Ukeblad.
- Nytt prosjekt skal demonstrere at det lar seg gjøre: Derfor er det vanskelig å resirkulere elbilbatterier
Pilotprogram
I første omgang skal 50 testenheter prøves ut hjemme hos kunder som allerede har solcelleanlegg. Dette skal avdekke hvordan brukte elbilbatterier yter til slik bruk.
Endemålet er å utvikle en strategi for hvordan en løsning som dette skal rulles ut til massemarkedet. Prosjektet starter i juli, og skal vare i ett år.
Renault bruker allerede brukte elbilbatterier hos industrikunder og i større boligkomplekser.
Elbilbatterier varer mellom åtte og ti år i en bil, ifølge Renault.
Men selv om kapasiteten gjerne er merkbart redusert mot slutten av levetiden, er det fremdeles mye kapasitet igjen som kan utnyttes på andre måter.
Renault anslår at batteriene får ytterligere ti års levetid som stasjonært energilager.
Batteriet i Renault Zoe har en bruttokapasitet på 26 kilowattimer.
Les mer i Teknisk Ukeblad