Avgiftshopp ga elbil-stopp
Det danske elbilmarkedet virker ikke å være konkurransedyktig uten subsidier.
Salget av elbiler, inkludert plugin hybrider, i Danmark falt med vanvittige 60,5 prosent i første kvartal i år, sammenlignet med første kvartal i 2016, ifølge tall fra European Automobile Manufacturers Association (ACEA).
Det står i sterk kontrast til den svenske økningen på nesten 80 prosent, og gjennomsnittet i EU på rundt 30 prosent, skriver Bloomberg.
Av de store europeiske bilmarkedene er det kun danskene som har kjøpt færre elbiler i 2017 enn 2016. I Norge er det solgt i overkant av 20 prosent flere elbiler i første kvartal i år, sammenlignet med i fjor.
Fjernet subsidier
Høsten 2015 ble det klart at den danske regjeringen ikke ville forlenge avgiftsfritaket for elbiler.
Inntil 1. januar 2016 nøt danskene et fritak av registreringsavgift for elbiler. Ordningen er opphevet og registreringsavgiften trappes opp jevnt og trutt mot 2020. I 2017 er registreringsavgiften satt til tilsvarende 40 prosent av bilens verdigrunnlag.
Det enorme fallet i elbilsalget tyder på at markedet ganske enkelt ikke er konkurransedyktig uten subsidier
– Det nye avgiftsregimet har drept markedet, pris har virkelig noe å si, uttalte lederen i den danske Elbilforeningen, Laerke Flader, i et intervju nylig.
Og det store fallet har også overrasket danske myndigheter. I april ble det kjent at danskene nå vurdere å midlertidig gjeninnføre avgiftskutt for å få fart på elbilsalget igjen.
– Det er ingen tvil om at salget av elbiler er lavere enn hva vi forventet for ett og et halvt år siden, sier skatteminister Karsten Lauritzen i en uttalelse.
Avgiftskuttene vurderes nå reintrodusert frem til det har blitt solgt 5.000 elbiler i perioden mellom 2016 og 2018. Det forventes at elbilsalget vil ta seg kraftig opp igjen, når danske bilselgere igjen kan reklamere med 2015-priser.
Tesla sliter tungt
At elbilsalget som helhet har gått kraftig ned er en ting, men det har gått spesielt hardt utover elbilindustriens «poster-boy», Tesla.
I 2015 ble det solgt 2738 Teslaer i Danmark, dette utgjorde 5 prosent av Teslas salg globalt, viser tall fra bransjeforeningen for danske bilimportører.
I fjor var antallet 176, noe som gir er et fall på 93,5 prosent på ett år.
Det skal påpekes at 2015 var et eksepsjonelt år, men også i 2014 ble det solgt 460 Teslaer, altså over dobbelt så mange som i fjor.
I slutten av februar i år hadde ikke Teslasolgt en eneste bil i Danmark, og 2017 ligger an til å bli et rekorddårlig år for den amerikanske elbilprodusenten.
I årets fire første måneder har kun seks av de 77.531 bilene som har blitt solgt i Danmark vært en Tesla, så om trenden fortsetter vil antallet ikke engang bikke 20 biler totalt.