NTE tilbyr solpaneler
NTE tilbød i fjor solpaneler til kunder. Nå gjentar selskapet tilbudet.
På sine nettsider skriver NTE:
Strømforbruket vårt varierer voldsomt gjennom dagen. NTE-kunder kan produsere egen strøm og samtidig være med å utjevne belastningen på strømnettet.
Solenergien kan samles når sola er oppe, og mengden avhenger av hvor sola skinner. Solstrøm er derfor en såkalt «uregulerbar kraft». Sola skinner som kjent best midt på dagen, men da er strømforbruket mye lavere enn på morgenen og ettermiddagen. Alle med solcelleanlegg kan selge strøm til strømnettet når de har overskudd, og de ønsker selvfølgelig å få best mulig betalt for strømmen de selger. Elbilene har batterier, og de lagrer som kjent strøm. Elbilbatterier – både i og utenfor bilen, kan brukes til å samle strøm når sola skinner, slik at strømmen kan selges til strømnettet når etterspørselen er størst. Smart, ikke sant?!
Levetiden på elbil-batteriene er nokså lang, men forskere er likevel på jakt etter hva batteriene kan brukes til når de ikke lenger er optimale å bruke i bilene. De ser for seg et stort gjenbruksmarked nettopp for lagring av strøm fra solceller.— De smarte strømmålerne blir viktige fordi de kan følge med på produksjonen av solstrøm, forbruket i huset og strømprisene. Utviklere er i ferd med å lage programmer som gjør at batteriene automatisk lagrer strøm når prisene og forbruket er lavt, og leverer strøm når prisene er høye, sier Therese Troset Engan, leder for innovasjon og utvikling i NTE.
Smarte strømmålere er digitaliserte strømmålere, og blir nå innført over hele landet. Dermed kan overvåking og styring av strømforsyning gjøres digitalt. Smarte strømmålere kan både motta og sende signaler, noe de gamle strømmålerne ikke har mulighet for.— Vi vet at mange av kundene våre synes det er spennende med utviklingen vi nå er vite til, og de ønsker å være med å påvirke hvilke løsninger og systemer vi skal tilby i framtida. NTE driver «åpen innovasjon» hvor kunder og andre interesserte inviteres med. Da vi lanserte et pilotprosjekt med solcellepaneler for private var responsen enorm, og er det flere interesserte er det bare å ta kontakt, sier Engan videre.
Unngår strømtopper
Noen ser på kundenes mulighet til å spare strøm som en trussel for kraftprodusenter som NTE.
— All forandring kan virke truende, men vi velger å se på dette som bidrag til å løse en stor utfordring, sier Engan. Hun forteller at de store forbrukstoppene på morgenen når alle starter dagen, og senere på ettermiddagen når alle kommer hjem og skal lage middag, vaske klær, øke innetemperaturen – og kanskje lade elbilen, skaper store merkostnader.
— Strømnettet må bygges ut slik at det tåler maksimalbelastningen som er i løpet av året. I motsetning til i veitrafikken, kan vi ikke ha noe kø i strømforsyningen. Da kommer strømmen rett og slett ikke fram, og det er helt uakseptabelt i et moderne samfunn.
Toppene i forbruket blir stadig høyere, og det koster enorme summer å holde tritt med denne kapasiteten. — Det jobbes derfor mye med å finne tiltak som kan utjevne strømforbruket, sier Engan.
Lokal produksjon og lagring av strøm kan være med på å utjevne forbrukstoppene.
— Slik kan elbilene og ekstra batterier bli en del av løsningen i stedet for å forsterke problemet, understreker hun. Uansett kan det være gevinst for den enkelte ved at de kan produsere strøm billig og selv få et grønt forsprang. Vi har jo ingen garanti for at de historisk lave prisene på strøm skal holde seg, legger hun til.
Løser ikke alle utfordringer
Elbilbatteriene kan først og fremst avhjelpe variasjoner gjennom døgnet. Med flere batterier koblet sammen kan det være snakk om å utjevne variasjoner gjennom noen få dager. Skal det monne i det store bildet må svært mange være med på det.
— I Norge har vi dessuten store variasjoner mellom sommer og vinter, men det må nok løses på helt andre måter, understreker Engan.