Når Statnett nå har besluttet å vente med konsesjonssøknaden, har det først og fremst sammenheng med at oppdaterte behovs- og lønnsomhetsvurderinger viser mindre nytte av den økte kapasiteten sammenlignet med tidligere analyser. Dette skyldes i hovedsak forventninger om lavere kraftpriser og mindre utbygging av ny fornybar produksjon enn tidligere antatt. Usikkerheten om lønnsomheten er stor fordi den nye ledningen fra Sogndal til Ørskog på Sunnmøre medfører en stor endring i systemdriften i området. Statnett ønsker å vinne erfaringer med drift på den nye ledningen i et år før det trekkes en konklusjon. Samtidig gir utsettelsen bedre muligheter til å vurdere kostnadsbesparende løsninger og ny teknologi i prosjektet.

– Utsettelsen innebærer at prosjektets fremdriftsplan nå er forskjøvet med 2-3 år i forhold til tidsplanen oppgitt i Nettutviklingsplanen fra 2015. Vi føler oss likevel trygge på at dette er det riktige prosjektet for å øke kapasiteten, og at vi på et egnet tidspunkt må fornye den, sier konserndirektør Håkon Borgen i Statnett.

Dersom Statnett i løpet av første halvår 2018 søker konsesjon og senere beslutter å gjennomføre oppgraderingen, vil en ny ledning kunne settes i drift tidligst i 2022.

Prosjektet omfatter ny 420 kV-ledning Aurland-Sogndal samt deler av ledningen Sogndal-Hove, riving av eksisterende 300 kV-ledninger og ombygging av Aurland stasjon. Fjordspenn over både Sogndalsfjorden og Sognefjorden vil bli fornyet, dersom planene gjennomføres.

Oppgraderingen vil i hovedsak skje ved at det bygges nye ledninger parallelt med de eksisterende, som blir revet etter at de nye er satt i drift. Til sammen innebærer prosjektet at det bygges ca. 60 km nye ledninger til erstatning for gamle ledninger.

– I løpet av 2017 vil vi ha utforsket de driftsmessige utfordringene og mulighetene. Vi vil i tillegg vite mer om flere av de sentrale faktorene som påvirker lønnsomheten. Statnett vil derfor første halvår 2018 beslutte den endelige tidsplanen for oppgraderingen av Aurland – Sogndal, opplyser Borgen.

 

Du finner mer informasjon i notatet En vurdering av behov og videre prosjektutvikling av Aurland – Sogndal på prosjektets dokumentside