Nyhetsartikkel

09 februar 2017

Norsk Hydro løfter resultatet

Aluminiumsprodusenten løfter resultatet i fjerde kvartal, hjulpet av høyere priser. Selskapet kuttet kostnadene mer enn ventet i fjor.

I fjerde kvartal leverer selskapet et resultat etter skatt på 1 milliard kroner.

Det er omtrent som forventet av analytikerne, ifølge SME Direkt for TDN Finans.

I samme periode ett år før var resultatet etter skatt på 541 millioner kroner.

Norsk Hydro sier årsaken til økningen er at det fikk mer betalt for råvaren alumina og ferdigprodusert aluminium.

Høyere priser ble delvis motvirket av sesongmessig høyere kostnader og lavere salg av aluminiumsprodukter, sier selskapet.

Omsetningen i kvartalet ble på 21,25 milliarder kroner, mot 20,37 milliarder kroner i samme periode ett år tidligere.

Selskapet fikk betalt 1.647 dollar per tonn for aluminiumet sitt i fjerde kvartal, sammenlignet med 1.555 dollar per tonn i samme periode ett år tidligere.

Fjoråret var et slags comeback for Norsk Hydro, med stigende aluminiumspriser og forbedrede resultater.

For hele 2016 ble fasiten et resultat etter skatt på 6,59 milliarder kroner, mot 2,33 milliarder året før.

Fremgangen skyldes i stor grad valutaeffekter. Resultatet i 2016 ble løftet av positive valutaeffekter på 2,26 milliarder kroner, mens resultatet året før ble tynget av negative valutaeffekter på 4,4 milliarder.

Øker utbyttet
Hydro øker utbyttet for 2016 til 1,25 kroner per aksje, opp fra en krone året før.

– Etterspørselen etter aluminium holder seg oppe, og prisene har økt, noe som bidrar til et solid kvartal for Hydro, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg.

– Jeg er spesielt fornøyd med å se at flere og flere bilprodusenter velger aluminium på grunn av vektreduksjon og klimaformål, sier han.

Les også: Prishopp verdt milliarder for Norsk Hydro

Kutter kostnader
Hydro gjennomfører for tiden kostnadskutt, med et mål om å redusere årlige kostnader med 2,9 milliarder kroner. Fjorårets mål var å kutte 1,1 milliarder kroner av dette.

Nå kan Hydro fortelle at selskapet klarte målet med god margin: selskapet kuttet kostnadene med 1,4 milliarder kroner i fjor.

– Vi har gjort bedre fremgang enn ventet i forbedringsprogrammet Better, og leverer 1,4 milliarder kroner i forbedringer i 2016, sier Brandtzæg.

– Denne innsatsen vil fortsette med full kraft i 2017, sier han.

Selskapet forsøker å lage oppgraderte produkter med høyere marginer for å sikre at det tjener penger også i perioder hvor aluminiumsprisene er lave.

Blant annet øker selskapet kapasiteten på bildeler ved å bygge en ekstra produksjonslinje ved et anlegg i tyske Grevenbroich. Strengere klimakrav gjør at bilprodusentene gjerne vil gjøre bilene lettere, og det kan de gjøre ved å bytte ut tungt stål med lettere aluminium.

Tror på vekst
Selskapet forventer at det globale markedet for aluminium skal vokse rundt 3 til 5 prosent i 2017, og har tidligere sagt at det forventer en vekst på 2-3 prosent årlig det neste tiåret.

Hydro har planer om å investere rundt fire milliarder kroner per år i virksomheten, men akkurat nå er selskapet inne i en periode med uvanlig høye investeringer.

På bare fire år skal Hydro investere 24 milliarder kroner i land som Norge, Tyskland og Brasil.

En av de største investeringene gjøres på Karmøy, hvor Hydro utvikler mer energieffektiv produksjon av aluminium. Anlegget til 4,3 milliarder kroner er rundt 70 prosent ferdig.

– Vi forventer å produsere det første metallet på det nye anlegget i fjerde kvartal 2017, sier Brandtzæg.

Kommentarer

kommentarer