– Norge må lede an i utfasing av oljen
– Det kan virke rart, men det må være oppskriften, sier Zero-leder Marius Holm.
Han åpner i dag Zerokonferansen, som har tema fra fossil til grønn særstilling.
– Det handler om at etterspørselen etter olje vil falle dramatisk som følge av klimaomstilling. Vi må finne nye måter å sikre velferd og verdiskapning i Norge på, sier Holm til Sysla.
Tenke større
Han mener det vil være mange muligheter for Norge når oljen blir mindre verdt.
– Vi må gjøre Norge til et attraktivt land for alle typer næringsvirksomhet ved å bruke vår grønne særstilling i transport og energi, sier Holm.
Han viser blant annet til norsk maritim industri.
– De kan bygge nesten hva som helst som flyter i vann, men har mindre å gjøre når oljeindustrien investerer mindre. Elektriske ferger er i farten som bare det, men man burde tenke et hakk større, sier Holm.
Hydrogen
Neste skritt er store hydrogenferger eller containerskip på hydrogen, mener han.
– Vi må finne ut hvordan vi får det til, og ta et lederskap i en omstilling mot nullutslipp. Det er teknisk mulig, og ingen kan det like godt som oss, sier Zero-lederen.
Han mener Norges fortrinn er en blanding av naturressurser, næringsklynger og kompetanse.
– Den beste måten å bli kvitt utslipp innen skipsfart er at noen som kan det, griper muligheten til å bygge ny teknologi og gi et marked for den. Det er et fantastisk samsvar mellom grepene som kan gi oss nye verdiskapning og grepene som kan gi globale utslippskutt på sikt, mener Holm.
Oppskriften
Han frykter at oljeinvesteringene vil øke mye om oljeprisen stiger.
– Vi har hatt en periode med stor nedbemanning i oljeindustrien, og kan gå mot en periode med mer investeringer. Det er bekymringsfullt når vi vet at Parismålene vil gi en nedgang i oljeetterspørsel. Hvis vi lykkes med klimapolitikken globalt, vil lønnsomheten i de dyre oljeressursene vi har vært borte, sier han.
– Det kan virke rart at Norge skal lede an i utfasing av olje, men det må være oppskriften. Det er livsfarlig å sitte stille når verden rundt deg forandrer seg, advarer han.
Han viser til at Norge allerede går foran når det gjelder elbiler.
– Elbiler har blitt konkurransedyktig i løpet av få år. Det hadde ikke vært mulig å skalere opp og dra ned kostnadene uten sterke insentiver som ga volum, sier han.