Telefonkontakt med egne kunder fortsatt lov
Stortingets kulturkomité har enstemmig stoppet et forslag om en innstramming i regelverket for telefonmarkedsføring. I tråd med Energi Norges innspill vil bedrifter fortsatt kunne ringe eksisterende kunder, også når de har reservert seg mot telefonsalg.
Telefonkontakt med egne kunder fortsatt lov
– Vi er godt fornøyd med at muligheten til å kontakte egne kunder med løpende avtaler og abonnementer videreføres. Dette blir spesielt viktig i årene fremover når smarte strømmålere blir innført. Et forbud ville kunne føre til manglende opplæring og kundestøtte, sier næringspolitisk rådgiver Ole Haugen i Energi Norge.
Stor motstand
Lovforslaget gikk ut på at telefonkontakt mot kunder i markedsføringsøyemed bare ville kunne skje om kundene hadde bedt om å bli kontaktet. Inntil nå har bedrifter hatt mulighet til å ringe dem som har reservert seg mot telefonsalg hvis det fantes et «eksisterende kundeforhold», men likestillingsminister Solveig Horne ville fjerne dette og høstet støtte blant annet fra Forbrukerombudet.
Forslaget møtte stor motstand i både kraftnæringen og flere andre bransjer, deriblant medie- og finansbransjen.
– Vi har vært generelt positive til en innstramming av markedsføringsregelverket, men har argumentert for at en strengere definisjon av kundegruppene som kan kontaktes ville være en bedre løsning enn et forbud. Det er gledelig at dette er lyttet til, sier Haugen.