Nyhetsartikkel

30 juli 2017

Enova vil hurtiglade distriktene

Etter å ha støttet 230 hurtigladere for elbil langs hovedfartsårene i Norge, vil Enova fra høsten av tilby pengestøtte for utbygging i kommuner som har færre enn to hurtigladere fra før.

– Dette blir et startskudd for de mange stedene hvor elbilsatsingen ennå ikke har kommet i gang. Ordningen er relevant for aktører i nesten 300 kommuner, og vi håper å sparke i gang markedet i flest mulig av disse, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Det kan gis støtte til bygging i kommuner hvor det er maks én hurtiglader fra før. Enova dekker 40 prosent av investeringskostnaden, med en øvre grense på 200 000 kroner per hurtiglader.

– Mange steder i distriktet er det så få elbiler at hurtigladestasjoner vil være ulønnsomme enda en god stund framover. Ved å tilby støtte til bygging av hurtigladere i disse kommunene, ønsker vi å gjøre elbiler til et reelt alternativ for enda flere, enda raskere, sier Kvam.

Først til mølla

Enova støtter inntil to hurtigladere i hver kommune, og søknadene blir behandlet etter først-til-mølla-prinsippet.

– Vi vil evaluere støttetilbudet årlig, og kan ikke si noe om hvor lenge tilbudet vil gjelde. For å framskynde utviklingen er det et poeng å få potensielle aktører i gang så raskt som mulig, og for dem er det uansett en fordel å være tidlig ute lokalt i sin kommune, sier Kvam i Enova.

Nye brukergrupper

De siste to årene har Enova støttet byggingen av i alt 230 hurtigladere langs hovedfartsårene i Norge, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Denne satsingen bidro til en sammenhengende og helhetlig dekning av ladestasjoner langs de viktigste transportkorridorene. Det nye tilbudet supplerer korridorsatsingen.

– Dette åpner for utvidet bruk av elbil på nye steder og for flere brukergrupper. Den nye satsingen kan bli viktig for taxier og annen lokal nyttetransport, samt pendlere og andre med lengre kjørelengder utenfor hovedfartsårene.

Støttetilbudet åpner i første halvdel av september.

FAKTA

  • En hurtiglader er en lader som kan lade biler med en effekt fra 22 kw til 50 kW.
  • For at Enova skal kunne gi støtte til en hurtiglader må den ha tre ladepunkt (strømpunkt): DC Chademo (minimum 50 k effekt), DC Combo (minimum 50 kW) og AC-ladning (minimum 22 kW). I praksis betyr det at de aller fleste elbiler kan benytte seg av hurtigladeren.
  • Det er kun hurtigladere i som oppfyller dette kravet til såkalt «trippel-standard» som inngår i Enovas regnestykke over hvor mange hurtigladere som finnes i en kommune, og som dermed vil være avgjørende om det kan gis støtte.
  • En hurtigladestasjon er en en lokasjon med en eller flere hurtigladere med reservert plass for biler som lades.

Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, ivaretar forsyningssikkerheten og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for å få de gode løsningene ut i markedet og bidra til nye energi- og klimateknologier.

Enova SF eies av Olje- og energidepartementet, og finansieringen skjer via tildelte midler fra Energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen. Enova er lokalisert i Trondheim og har 80 medarbeidere.

Kommentarer

kommentarer