Nyhetsartikkel

09 juli 2017

Strømklager skjøt i været

Strømselskapene bruker kampanjer for å komme høyt på tjenesten strømpris.no, for så å skru opp prisen, mener Forbrukerrådet.

Nå skal lokketilbud lukes ut.

Spørsmål om strøm har mer enn doblet seg siden samme periode i fjor, viser Forbrukerrådets halvårsoppsummering.

– En oppgang på 116 prosent er ikke vanlig. Mange henvendelser er knyttet til de dårlige vilkårene til enkelte av selskapene som lokker med billig strøm i spotmarkedet, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

– Det er ikke greit å lure folk på denne måten, og det er heller ikke greit at de er de første som dukker opp når du søker på strøm på nettet, sier forbrukerdirektøren, som anmoder folk om å unngå selskaper med kort frist på prisendring, og som ikke varsler kundene sine på SMS eller epost.

Forbrukerrådet introduserte tjenesten strømpris.no for et par år siden. Flesland vedgår at prissjekken uforvarende kan ha medvirket til at flere selskaper har kastet seg på i kampen om lokketilbud.

– Det er mange selskaper som utnytter muligheten til å komme på topp med litt uærlige metoder. Nå jobber vi med å endre portalen for å luke ut disse produktene, sier Flesland.

Til høsten skal strømpris.no framstå i ny versjon der produktene tydelig merkes dersom det dreier seg om kampanjepriser.

 

 

Kommentarer

kommentarer