Svakere fra Hydro
Aluminiumskjempen Norsk Hydro fikk et overskudd etter skatt på 1,84 milliarder kroner i første kvartal.
Overskuddet etter skatt var 1,84 milliarder kroner i første kvartal. I samme periode i 2016 var resultatet etter skatt på 2,38 milliarder kroner.
Analytikerne hadde ventet et resultat etter skatt på 1,82 milliarder kroner, ifølge anslag samlet av SME Direkt for TDN Finans.
Selskapets resultat preges blant annet av 17 prosent høyere priser på aluminium enn for ett år siden, samtidig som produksjonen av metall er bortimot uendret. Bauxittproduksjonen er derimot ned 11 prosent.
Norsk Hydro varsler nå at det ligger noe etter plan med kostnadsprogrammet sitt, som kalles «Bedre», men tror likevel selskapet kommer til å nå målene om å kutte kostnadene med 500 millioner kroner i 2017 og 2,9 milliarder innen 2019.
Selskapet varsler også at det forventer høyere etterspørsel etter aluminium enn det har gjort tidligere.
– Vi har oppjustert vår forventning til vekst i global etterspørsel etter primæraluminium i 2017 fra 3-5 prosent til 4-6 prosent, og vi forventer et stort sett balansert marked, sier Hydros konsernsjef Svein Richard Brandtzæg.
Et balansert marked vil si at tilbud og etterspørsel er i balanse. Det har tidligere vært betydelig overkapasitet i markedet, noe som har dempet prisene.
Underliggende driftsresultat (underlying ebit) ble på 2,28 milliarder kroner i kvartalet, mot 1,83 milliarder i første kvartal i fjor. Det var ventet underliggende driftsresultat på 2,77 milliarder kroner.
Omsetningen i kvartalet ble på 23,03 milliarder kroner, mot 20,14 milliarder kroner i samme periode ett år tidligere. Analytikerne hadde ventet en omsetning på 23,68 milliarder.
Selskapet fikk betalt 1.647 dollar per tonn for aluminiumet sitt i første kvartal, sammenlignet med 1.497 dollar per tonn i samme periode ett år tidligere.
Veksten ble drevet av resultatfremgang innen primærmetall og valsede produkter, noe motvirket av svakere resultat i Metal Markets-segmentet.
Kutter kostnadene
Fjoråret var et slags comeback for Norsk Hydro, med stigende aluminiumspriser og forbedrede resultater.
Etter flere år med relativt lave priser kutter Hydro de årlige kostnadene sine med 2,9 milliarder kroner. Bare i fjor kuttet selskapet kostnadene 1,4 milliarder kroner, som var mer enn planlagt.
Prisene har holdt seg lave de siste årene, til tross for at det globale forbruket av aluminium har steget mye de siste ti årene, fra rundt 40 millioner tonn i 2008 til rundt 60 millioner tonn i dag, ifølge tall fra CRU.
Årsaken til de lave prisene har vært global overkapasitet, noe som har vært tilfelle i en rekke råvaremarkeder. Men markedet
Globale priser har økt gjennom det siste året, rundt 12 prosent i fjor og 16 prosent hittil i år.
Investerer 24 milliarder
Hydro er i ferd med å posisjonere seg for et bedre marked, ved å investere 24 milliarder kroner over fire år, i land som Norge, Tyskland og Brasil.
– Vi åpner vår nye, topp moderne produksjonslinje for bilkomponenter i Tyskland 4. mai, som har en kapasitet på 150.000 tonn i året. Dette øker Hydros samlede automotive-kapasitet til 200.000 i året, sier Brandtzæg.
– Bilkomponenter i aluminium vil redusere vekten på millioner av nye biler, noe som vil hjelpe bilprodusentene med å nå sine utslippsmål, og redusere de globale klimautslippene, sier han.
En av selskapets største investeringer gjøres på Karmøy, hvor Hydro utvikler mer energieffektiv produksjon av aluminium. Anlegget til 4,3 milliarder kroner er rundt 70 prosent ferdig, og det første metallet skal produseres allerede i fjerde kvartal i år.
Hydro-aksjen er opp drøye 25 prosent så langt i 2017, etter at prisen på aluminium har økt med 14 prosent i samme periode.
Torsdag falt Hydro-aksjen med 3,19 prosent og stengte på 51,60 kroner.