Nyhetsartikkel

06 mars 2017

Knallhard konkurranse

Nordmenn nyter godt av et deregulert norsk strømmarked. – Alle ønsker vel et monopol, men vi liker å konkurrere, mener Jan Jansrud i Gudbrandsdal Energi.  

– Da jeg startet å jobbe med strøm var det monopol. Selskapene mer eller mindre bestemte seg for en pris og kunden måtte godta det, sier Jan Jansrud i en pressemelding.

63-åringen er daglig leder i Gudbrandsdal Energi markedsselskapet, og skildrer hvordan det norske strømmarkedet har endret seg siden han ble med i «gamet» i 1988. Strømveteranen beskriver et intensivt konkurranseklima ved inngangen til 2017.

– Det har hardnet seg til. Det blir tøffere og tøffere, sier Jansrud.

Strømselskapet har omtrent 100.000 kunder. På drøye ti år har selskapet mangedoblet kundemassen fra 13.000 gudbrandsdøler.

– Alle ønsker vel et monopol, men vi liker å konkurrere. Vi er skarpe på pris og kommer til å bli skarpere på pris fremover, sier Jansrud.

Slik fungerer strømmarkedet
Det var i 1991 at omsetningen i det norske strømmarkedet ble avregulert – noe som dermed banet vei for fri konkurranse og etableringsrett.

–  Når det er mye strøm til salgs i markedet reduseres prisen, mens en økning i etterspørsel gjør at prisen øker, forklarer Jansrud.

I Norge øker tilbudet av strøm ved mye nedbør. Vannkraftmagasinene fylles med regn eller smeltet snø og is, og kan lagres for å produsere strøm umiddelbart eller senere.

– Etter et nedbørfattig år har prisene steget i 2016. Det har fått folk til å orientere seg om hvilke avtaler som finnes i markedet. Resultatet er at bytteprosenten øker, sier Jansrud – som forteller at Gudbrandsdal Energi kan få over 150 nye kunder på én dag.

Men det er ikke bare hvor mye vann det er i norske kraftmagasiner som bestemmer prisen som nordmenn betaler per kilowatt i timen.

– Strømmarkedet stopper ikke ved riksgrensen, men er fysisk koblet sammen med strømnettet i andre deler av Europa. Norden er samlet som ett omsetningsområde, der strømselskapenes handel foregår på kraftbørsen Nord Pool Spot.

Jansrud forklarer at strømprisen til norske forbrukere dermed avhenger av tilsiget av for eksempel annen fornybar energi, kjernekraft og kullkraft i våre naboland.

– Det har kommet mye fornybar energi inn i det skandinaviske systemet, og vi ser en økning i årene som kommer, både fra kjernekraft og fornybar energi. Målet som politikerne satte seg om ny fornybar energi innen 2020 er allerede nådd med de prosjektene som er under bygging, og mer vil komme, sier han.

Forventer lavere priser: – Skal kanskje litt opp først
Målt i norske kroner steg fjorårets strømpriser omtrent med en tredjedel, men bare til rundt 24 øre kilowattimen i snitt over året, som fortsatt er et svært lavt nivå historisk sett.

– Vi kommer til å drukne i kraft fremover, uttalte kraft- og fornybarsjef Lars Ove Skorpen i Pareto Securities til E24 i slutten av januar.

Også Gudbrandsdal Energi forventer at kraftprisen vil falle i 2017 – og holde seg svak de neste årene.

– Det er mulig vi skal enda litt lenger opp først, men hvis vi ser to og tre år frem i tid skal prisene ned, sier Jansrud.

Årsaken mener han er at forbruket stiger relativt lite, mens det ventes en økning i tilsiget av vannkraft, vindkraft, kjernekraft og solkraft over hele Norden.

– Vi har veldig fokus på markedet om dagen, og skal anstrenge oss for å være konkurransedyktige på pris. I tillegg forventer vi økt konkurranse med introduksjonen av «Elhub» høsten 2017, som vil gjøre det enklere å bytte strømleverandør, avslutter Jansrud.

Daglig leder i Gudbrandsdal Energi, Jan Jansrud, oppfordrer de som befinner seg i en situasjon der de skal velge strømleverandør å legge andre faktorer til grunn enn bare prisen.

– Pris er viktigst, for å ha det sagt først. Men du bør også vurdere kvaliteten på kundeservicen hos strømleverandøren, i tillegg til å orientere deg hva eksisterende og tidligere kunder mener, sier han.

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over 20 år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Bare slått av Finn.no og Flytoget fikk Gudbrandsdal Energi pallplassering i undersøkelsen for 2016. Strømselskapet har også toppet sin bransje i undersøkelsen de siste seks årene.

Kilde: Gudbrandsdal Energi

Kommentarer

kommentarer