Nyhetsartikkel

13 november 2017

Ny og bedre Strompris.no

Strompris.no har nå kommet i en ny og forbedret nettside som skal gjøre tjenesten bedre for både stømkunder og for strømselskapene.

Det forteller Hilde Uthaug til Distriktsenergis nettsider. Hun er er nettansvarlig på strompris.no, som er en tjeneste fra Forbrukerrådet. Den nye nettsiden ble lansert 1. november. Tjenesten gjør valg av strømleverandør enklere for forbrukerne.

– Vi har bedt strømselskapene om å rapportere inn på mange flere datafelter, slik at vi kan gi bedre filtrering til forbrukere, slik at det blir enklere å få det beste pristilbudet, sier Uthaug til Distriktsenergis nettsider.

– Når vi får mer data fra strømleverandørene kan vi for eksempel filtrere på tidsvarighet for avtaler, det vil si hvilke priser som varer veldig kort og hvilke priser som man kan ha lenge. Det blir veldig lett for forbruker å få oversikt over disse prisene. Man kan enkelt filtrere og velge det selv, sier Uthaug.

Full oversikt
Noe av kritikken mot den gamle portalen var at strompris.no viste «kampanjeprodukter» der man som kunde etter noen måneder ble overført til dyrere produkter. Vil det være lettere for kundene å se hvilke produkter som er kortsiktige?

– Ja. Kundene vil enkelt få oversikt over varigheten på pris – om en pris varer tolv måneder, tre år og så videre, sier hun.

Enklere for de små strømselskapene
Uthaug forteller at den nye nettsiden gjør det mye lettere for de mindre strømselskapene å legge inn oppdaterte priser.

–I dag benytter vi mikrodatateknologi som indekserer på nettsidene til alle nettselskap. Det skal vi fortsette med for de store selskapene som har store ressurser på IKT. Men så har vi jo alle de mindre strømselskapene. Til de har vi laget en ny løsning som vi har kalt for «datafanger», hvor de rett og slett får et brukernavn og passord, og går inn og fyller inn et enkelt skjema, sier Uthaug.

Alle skal med
Til de selskapene som ennå ikke har rukket å oppdatere data og tilbud, har Uthaug en klar beskjed:

– Fristen er egentlig gått ut, men etternølerne kan skynde seg og rapportere inn på de nye feltene. Det er bare å kontakte meg hvis de lurer på noe eller mangler brukernavn og passord. Det er viktig at så mange som mulig av strømselskapene blir med, sier Hilde Uthaug.

Kommentarer

kommentarer