Nyhetsartikkel

08 august 2016

Strømpris.no blir forbedret over sommeren

Hilde Uthaug fra Strømpris.no lover store forbedringer på portalen over sommeren.

Defo har fått mange frustrerte tilbakemeldinger fra sine medlemmer om at forbrukerverktøyet strømpris.no ikke fungerer slik det burde, skriver Defo på sine nettsider. Nå lover daglig leder i Strømpris.no, Hilde Uthaug, at det vil komme store forbedringer allerede i løpet av juli og august, før portalen relanseres senere i høst. Defo har fått tatt en titt på skissene for den nye løsningen, og den ser lovende ut, skriver organisasjonen.

Forskuddsbetaling – dyrere og mer risikofylt
Forskuddsbetaling av strøm blir benyttet. Defo mener at ved lik pris så skal forskuddsbetaling bli rangert etter etterskuddsbetaling. Forskuddsbetaling er dyrere for kundene ved samme pris og mer risikofylt (konkursrisiko) enn etterskuddsbetaling

Defo har derfor sendt noen spørsmål til Forbrukerrådet vedrørende dette:

En aktør har forskuddsbetaling og samme pris som de som har etterskuddsbetaling, men er rangert like høyt på strømpris.no

Hvorfor er dette produktet som har forskuddsbetaling rangert som like billig og bra for kundene?

Forvirrer kundene
Når vi krysser av for fastpris ett år frem i tid så kommer fastprisprodukter på 3 mnd. opp i tilbudsoversikten. Hvorfor er 3 mnd. fastpris produkter blandet sammen med 1. års fastpris produkter? Dette kan være med å forvirre kundene.

Det har nå i lengre tid vært lave kraftpriser ut til kundene, men dette kan raskt snu seg dersom det blir en tørr og kald høst/vinter. Det kan da bli økt fokus på strømpriser i media og blant kundene.

Det er derfor viktig at strømpris.no fungerer så korrekt og rettferdig som mulig både for strømkunder og leverandører. Defo setter stor pris på at forbrukerombudet tar våre bekymringer på alvor gjennom å forbedre strømpris.no, og ser frem til å se den nye versjonen lansert.

Kilde Defo.no

Kommentarer

kommentarer