Nyhetsartikkel

23 november 2020

Strømmen er rekordbillig, men kundene er mindre fornøyde

Kundetilfredsheten til strømbransjen faller for tredje år på rad, ifølge ny måling – selv om strømprisen er historisk lav.

Årets lave strømpriser får ikke folks tilfredshet med strømleverandørene til å stige. Tidligere har misnøyen med bransjen steget med stigende strømpriser.

EPSI Rating Norge intervjuer hvert år et tusentalls strømkunder for å kartlegge kundetilfredsheten blant strømselskapene.

Den samlede kundetilfredsheten måles til 69,6 poeng av 100 mulige, noe som innebærer at strømkundene i år er blitt enda mindre fornøyde etter fallende tilfredshet både i 2018 og 2019.

Slik har dommen fra privatkunder utviklet seg siden 2010 (rød linje):

FALLENDE: Kundetilfredsheten nådde en foreløpig topp i 2017, men har siden falt. Kilde: EPSI Rating Norway

«I og med at tidligere studier har vist en tett kobling mellom strømpriser og kundetilfredshet skulle man kunne forvente en viss stigning i tilfredsheten blant norske strømforbrukere. Men realiteten er en annen», fastslår EPSI-analytikerne i rapporten ifølge E24.no.

De trekker frem høstens «medieomtale rundt mulig prisjuks i bransjen» som én mulig bidragsyter.

Det er Forbrukerrådet som i oktober gikk uvanlig hardt ut mot det de mener er omfattende prisjuks fra 29 strømselskaper.

De mener selskapet har lurt kundene inn i såkalte innkjøpsavtaler med hemmelige pristillegg. Strømselskapene har avvist påstandene, men Høst tror de ikke slipper et negativt utslag i kundetilfredsheten.

– Det ser til å ha hatt en effekt, selv om den er liten, sier Fredrik Høst, sjef i EPSI Rating Norge.

I tillegg tror han overskriftene om rekordbillig strøm paradoksalt nok kan ha gjort kundene mindre fornøyde:

– Folk leser om at de får penger for å bruke strøm, men her har nettleien nok bidratt til at dette ikke vises så godt på regningene. Nettleien har jo holdt seg rimelig stabil gjennom dette, sier Fredrik Høst, sjef i

I tillegg sier han kartleggingen viser at strømselskapene «jevnt over» har blitt mer passive overfor sine kunder.

PÅ TOPP OG BUNN: Slik scorer de ulike strømselskapene i årets kundetilfredshetsmåling. Den grå søylen viser bransjesnittet.vis merKilde. EPSI Rating:
Kilde: E24.no

Kommentarer

kommentarer