Det er sterk politisk vilje til å flytte godstransport fra vei til sjø, og til å redusere lokale utslipp i norske havner. Dette ble gjentatt av statssekretær i Samferdselsdepartementet Reynir Johannesson, som hadde sitt siste oppdrag som statssekretær på KS Bedrifts landstrømseminar.

«Vi må legge til rette for at vi får en ny, miljøvennlig skipsflåte til Norge. Det haster med å etablere landstrøm i havner, spesielt i områder hvor det bor mange rundt havna», sa Johannesson.

Enova har derfor gitt flerfoldige millioner til etablering av landstrømanlegg, ombygging av skip og forsterkninger i nettet til å håndtere effektbehovet. Likevel blir flere av anleggene lite brukt. Årsaken er blant annet at effekttariffering gjør det lite attraktivt for havnene å ta anlegget i bruk. Dersom havnen har få anløp i måneden, er det få skip å dele regningen for effektbruken på. Dette gjør landstrømmen lite økonomisk for mange.

Utkoblbar tariff nødvendig

«Nettselskapene må tilby utkoblbar tariff. Til gjengjeld kan rederiene som benytter havnene undertegne en langsiktig kontrakt for bruk av landstrømmen», mente Tor Christian Sletner, fagsjef for miljø i Norges Rederiforbund.

KS Bedrift Energi er enig i at dette vil kunne være en god løsning, noe vi beskriver i denne artikkelen.

Sletner påpekte skillet mellom landstrøm og ladestrøm, hvor skip kan benytte egne batterier for å dekke behovet under tiden i havn. Anlegg for ladestrøm krever langt mindre investeringer enn landstrøm, og vil i flere tilfeller derfor være en langt mer økonomisk attraktiv løsning enn landstrømsanlegg.

«Skipene vil i sin tur kunne levere kraft til nettet ved behov. 10 skip med vanlige batteripakker kan levere kraft tilsvarende behovet til 8.000 husstander», fastslo han.

NVE var invitert for å orientere om gjeldende regelverk, og ga deltakerne en innføring i konsesjons- og tariffproblematikk. Førstekonsulent Andreas Bjelland Eriksen i Elmarkedstilsynet sa at problemstillingen rundt landstrøm er ny og umoden, og at NVE ønsker å få tilsendt konkrete innspill på feltet. Han understrekte at nettselskapene har anledning til å tilby utkoblbare tariffer men at det ikke er planer om å forskriftsfeste et påbud.

«På sikt vil fungerende kapasitetsmarkeder kunne erstatte utkoblbare tariffer», sa Bjelland Eriksen.

Deltakerne på seminaret kom på slutten av dagen opp med ønsker for hvordan KS Bedrift skal jobbe med temaet fremover. Et av ønskene var utarbeidelse av informasjonsmateriale om reguleringer.

Kilde: KS Bedrift