Nyhetsartikkel

03 november 2017

Betaler kundene for å bruke strøm

Priskrigen i strømbransjen gir elleville priser. Flere strømleverandører kjører kampanjer der de betaler deg for å bruke strøm.
Fra tirsdag til torsdag denne uka har de beste kampanjetilbudene gått fra -37 til -67 kroner per måned, skriver Adressa.

Det vil si at du får betalt for å bruke strøm. Beløpet trekkes fra på nettleien.

Gudbrandsdal Energi har vokst jevnt og trutt siden 2003 da de hadde 13000 kunder. I dag har de 105000, deriblant en god del fra Trøndelag. Dette er en av leverandørene som nå kjører negativt påslag på spotprisen.

– Vi kan skaffe noen gode tilbud. Det er begrenset hvor lenge vi kan gi et negativt påslag. De lave prisene holder i en måned, men det vi da gjør er at vi ikke går over til en skyhøy pris, men priser inn en fornuftig og konkurransedyktig margin fremover, sier daglig leder i Gudbrandsdal Energi, Jan Jansrud, til Adressa.

Han sier at de ikke slår seg til ro med den kundemassen de har, men jobber for stadig vekst.

– Det er mange kunder som er i bevegelse. Antall bytter på landsbasis ligger på 19 prosent. Konkurransen er hard, sier Jansrud til Adressa.

Spennende periode nå
Telinet kjører også kampanje og betaler nå folk for å bruke strøm. Markedssjef Bjørn Arctander sier det er en veldig spennende periode nå som viser hvor viktig det er for folk flest at det er konkurranse på markedet.

– Nå er markedet svært konkurranseintensivt og det har presset frem et negativt påslag. Vi synes likevel dette er mye bedre enn å bruke millioner av kroner på markedsføring som ikke kommer kunden til gode. Vi får absolutt mye kunder på å hele tiden vise oss som billigst. Om det er ved å ha negativt påslag eller bare et lavt påslag kommer an på hvordan konkurransesituasjonen er, sier Arctander til Adressa.

Liten gruppestrømshoppere
Han kaller de som holder fast ved den samme strømleverandøren for «sofavelgere»:

– Det er en liten gruppe shoppere som er aktive og bytter leverandør ofte. Dessverre er det store flertallet ikke slik, og det vi håper er at sofavelgerne kommer seg på nett. Det de kanskje ikke vet er at det tar et knapt minutt å bestille, så gjør strømleverandøren resten av jobben, sier Arctander.

«Lokketilbud»
– Ut fra et forbrukerperspektiv er det bra at det er sterk konkurranse på strømprisene. Det som er synd er at en del aktører opererer i grenseland for hva som er greit. De legger seg på en strategi der man lokker kunder inn på en avtale. Selv om du i en periode i praksis får betalt for å bruke strøm, er det ingen som har noen annen plan enn å tjene penger på kundene over tid, sier kommunikasjonsdirektør i Trønderenergi, Bengt Eidem.

– Alle har lokketilbud, hvis du vil kalle det for det. Også aviser har tilbud på abonnement til 1 kroner, sier Jansrud i Gudbrandsdal Energi.

– Hva bør folk tenke på når de skal gå inn på strømavtale?

– Se på bindingstid og bruddgebyr. Det er noen useriøse i markedet. Sørg for at du ikke blir lokket inn i noe du ikke kommer deg ut av, sier Jansrud.

Arctander i Telinet synes uttrykket lokketilbud har en litt negativ valør:

– Vi er nøye på å merke kampanjetilbud med hva som er prisen i kampanjeperioden og hva som skjer senere. Det er ingen bindingstid hos oss, sier Arctander.

Spot-pris
Trønderenergi lå torsdag på 27. plass av 87 tilbud på strompris.no. Hos dem er det stipulert at må du betale 355 kroner i måneden for strømmen. Med nettleie blir totalen 867 kroner i måneden. De billigste har en forventet månedspris inklusive nettleie på 444 kroner, mens de dyreste ligger på 1014 kroner. Dette er tilbud på spot-/innkjøpspris og er beregnet ut fra hvor mye strøm vanlige folk bruker per måned. Strømprisen følger børsen Nord Pool time for time. Spot/innkjøp gir store prissvingninger, men gir normalt lavest strømregning for året under ett.

– Penger å spare
– Hvordan tenker Trønderenergi rundt det å sette pris?

– Vi ønsker å prise slik at det over tid blir en god avtale for kundene. For aktive forbrukere er det mulig å spare penger på strøm dersom man hele tiden er på og shopper lokketilbud, sier Eidem.

Han mener også at lokketilbudene i tillegg til en skjerpet konkurranse også sliter på tilliten til de norske strømleverandørene.

– Min bekymring er at dette svekker omdømmet til bransjen. Lokking og luring som strategi for å kapre kunder gir bransjen et frynsete rykte, og det er en utfordring for alle som selger strøm, sier Eidem.

Kommentarer

kommentarer