Nyhetsartikkel

25 oktober 2017

Rekordhøyt resultat fra Telenor

Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor leverer tall som er bedre enn ventet. – Vår strategi begynner å gi resultater, skriver selskapet i kvartalrapporten.

Onsdag morgen offentliggjorde Telenor tallene for tredje kvartal. Det viste et ebitda-resultat på 12,97 milliarder kroner av en omsetning på 30,73 milliarder kroner. Det er Telenors høyeste resultat noensinne.

– Vår strategi begynner å gi resultater. Så langt i år har vi oppnådd kostnadsbesparelser på én milliard norske kroner, som betyr at kostnadsmålet for 2017 allerede er nådd, og vi venter videre effektivitetsgevinster. De solide resultatene, sammen med nedsalget i VEON, gir oss en fri kontantstrøm på 9,4 milliarder kroner dette kvartalet, skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Kraftig fall i mobilinntekter
Analytikerne forventet et underliggende driftsresultat (ebitda) før avskrivninger på 12,54 milliarder kroner av en omsetning på 31,04 milliarder kroner for tredje kvartal.
Telenor. Tall i millioner kroner Tredje Kvartal 2017 Forventet resultat* 3. kvartal 2016
Omsetning 30.735 31.040 31.249
Driftsresultat 7.898 7.694 7.190
Resultat før skatt 9.046 7.213 1.710
*Gjennomsnitt av ni analytikeres forventning. Kilde: TDN Finans

Til tross for rekordresultat for Telenor, så faller telefoninntektene til selskapet kraftig. I tredje kvartal i fjor hadde Telenor inntekter på telefoni på 435 millioner kroner. I løpet av et år har det falt til 362 millioner kroner.

Bedre i Bangladesh
Før onsdagens resultatslipp hadde noen av Telenors virksomheter i Asia lagt frem tall. Både Telenors datterselskap i Bangladesh, Grameenphone, og konsernets virksomhet i Thailand, Dtac, tjente mer penger i tredje kvartal enn ved samme periode i fjor.

I Bangladesh ble Grameenphones underliggende driftsresultat i tredje kvartal syv prosent høyere enn ved samme tidsrom i fjor. Selskapet oppnådde en ebitda før poster på 1910 millioner kroner i tredje kvartal mot 1784 millioner kroner i samme periode året før.

Driftsinntektene steg med fire prosent i perioden til 3257 millioner kroner sammenlignet med tredje kvartal i 2016.

I lokal valuta økte omsetningen derimot med 13 prosent, mens trafikk- og abonnementsinntektene steg med 15 prosent i kvartalet.

Antall abonnementer økte med 2,3 millioner i tredje kvartal 2017. Grameenphone hadde ved utgangen av kvartalet nesten 63,9 millioner kunder.

Mister kunder
I Thailand oppnådde Dtac i tredje kvartal et underliggende driftsresultat før andre poster på 1846 millioner kroner mot 1727 millioner kroner ved samme tidsrom i fjor. Det tilsvarer en økning på 6,9 prosent.

Resultatforbedringen skjer mens driftsinntektene faller. Omsetning tredje kvartal ble 4487 millioner kroner. Det er 3,9 prosent mindre enn i tredje kvartal 2016.

Selskapet mister mobilkunder i Thailand. Nesten en halv million kunder forlot selskapet i tredje kvartal. Selskapet hadde ved utgangen av tredje kvartal 23,1 millioner kunder.

Svakere i Malaysia
Digi i Malyasia opplevde imidlertid fall i inntekter og resultater. Driftsresultatet før avskrivninger viste nedgang på 6,2 prosent i tredje kvartal til 727 millioner ringgit (1370 millioner kroner) sammenlignet med tredje kvartal ifjor. Samtidig falt driftsinntektene med fem prosent fra samme kvartal ifjor. Ebitda-marginen i Malaysia falt dermed fra 48 prosent i tredje kvartal ifjor til 46 prosent i år. Mobilselskapet hadde også 400.000 færre kunder sammenlignet med tredje kvartal ifjor og har nå 11,85 millioner mobilabonnenter. Selskapet viser imidlertid i sine presentasjoner til at det har hatt vekst i antall internett-abonnenter og at disse nå utgjør en større andel av kundemassen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Kommentarer

kommentarer