Selskapet, som holder til på Sveio i Hordaland, skal levere tre komplette helikopterfyllestasjoner til Hornsea, som blir verdens største havvindpark.
Beholder kompetansen
Hornsea Project One utvikles av danske Dong og ligger utenfor kysten av Storbritannia. Vindparken vil få en kapasitet på 1,2 GW.

Men finansdirektør Johanne H. Øverås sier det slik:Helifuel, som har fått kontrakten av underleverandøren Bladt, vil ikke opplyse om kontraktsverdien.

– Det er en kontrakt av en størrelsesorden som gjør at vi kan beholde kompetansen i selskapet vi har per i dag.

Nye markeder
Helifuel måtte nedbemanne med to stykker for et drøyt år siden, og er nå 14 ansatte. Tradisjonelt har oljenæringen vært hovedmarkedet for selskapet som utvikler og produserer helikopterfyllestasjoner.

– Vi har merket nedgangen veldig godt. Det går fint, men er tøft for oss som for andre. Vi har snudd oss om og må tenke nytt og på en annen måte, sier Håvardsholm.

Selskapet jobber nå blant annet mot militærindustri og mot maritim næring, blant annet store yachter. Den første kontrakten innen havvind har gitt mersmak.

– Det er et interessant marked, som vi i mye større grad jobber mot. Det er mye som er under utbygging, og de vil ha behov for fyllesystemer fremover, sier Håvardsholm.

I pluss
Helifuel fikk en omsetning på 34 millioner kroner i fjor, ned fra 44 millioner året før. Resultatet endte i en liten pluss på 700.000 kroner, ned fra 3 millioner i 2015.

– Vi er fornøyd med at vi går med et positivt resultat, men 2016 ble et tøft år, sier finansdirektøren.

I år forventer selskapet fortsatt lavere aktivitet.

– Vi må legge listen der når vi planlegger dette året. Vi er fortsatt i en omstillingsfase. Oljebransjen har vært primærmarkedet vårt, og som alle andre har vi måttet se etter nye markeder. Vi ser at det er muligheter der, blant annet når vi får kontrakter som dette, sier Øverås.