Nyhetsartikkel

02 april 2017

Statoil satser på britisk havvind-eventyr

Statoil blir nå operatør for sitt tredje britiske havvindprosjekt.

Statoil tar denne helgen over operatørskapet på havvindparken Sheringham Shoal fra Statkraft.

Det skjer etter at oljegiganten i forrige uke økte sin eierandel i Doggerbank-prosjektet, verdens største havvindlisens på totalt 4.800 megawatt.

Dermed har selskapet styrket sin posisjon ytterligere i verdens viktigste marked for havvind – Storbritannia.

– Vi ser på Storbritannia som et solid vekstmarked, sier Statoils havvinddirektør Stephen Bull til E24.

– Britene har rundt 5 gigawatt havvind nå, som tilsvarer rundt halvparten av verdens installerte kapasitet, og har satt et mål om å bygge ut 10 gigawatt til, sier han.

Nå er Statoil operatør for tre britiske havvindprosjekter, Sheringham Shoal på 317 megawatt, Dudgeon på 402 megawatt som er under bygging, og den flytende havvindparken Hywind i Skottland på 30 megawatt som også er under bygging.

I tillegg er selskapet medeier i det tyske havvindprosjektet Arkona.

– Storbritannia ønsker å posisjonere seg som en global leder innen havvind, så det er en god plass å være, sier Bull.

Lavere risiko enn olje
Statoil har anslått avkastningen på havvindprosjektene sine til mellom 9 og 11 prosent, som er lavere enn i olje- og gassprosjekter. Til gjengjeld er risikoen lavere, siden prosjektene mottar subsidier i form av garanterte minstepriser i mange år.

Statoil har lenge vært medeier i Sheringham Shoal-prosjektet, som eies 40 prosent hver av Statoil og Statkraft, mens britiske Green Investment Bank eier resten. Nå blir selskapet operatør, som følge av en avtale med Statkraft i høst.

– Organisasjonen er spent på hvordan det blir når vi nå overtar operatørskapet på Sheringham Shoal, sier Bull, som har planlagt overtakelsen i månedsvis.

– Vi skal ha et kickoff med de ansatte i Norfolk på mandag, sier han.

 <p><b>BRITISK SATSNING:</b> Statoils havvindsjef Stephen Bull</p>

BRITISK SATSNING: Statoils havvindsjef Stephen Bull

Dudgeon snart ferdig
Selskapet har så langt installert 16 av 67 turbiner på Dudgeon-prosjektet, som er i rute og innenfor budsjett.

– Vi setter dem opp og tester dem i ca 192 timer før de kommer i drift. De begynner å tjene penger nesten umiddelbart. Nå får vi en gradvis opptrapping, og skal være i full drift i slutten av året, sier Bull.

Dudgeon skal kunne produsere 1,73 terawattimer strøm årlig. Den eies av Statoil med 35 prosent, Masdar med 35 prosent og Statkraft med 30 prosent.

Neste steg: Doggerbank
Nå ser Statoil frem mot utbyggingen av Doggerbank-prosjektet, som er så stort at det må bygges ut i fire faser på 1.200 megawatt hver.

Statkraft bestemte seg for å trekke seg ut av nye havvindprosjekter etter at regjeringen snudde og tok ut utbytte fra selskapet selv om den hadde lovet å ikke gjøre det. Nå eier Statoil og SSE 37,5 prosent hver i Doggerbank, mens Innogy eier 25 prosent.

– Sammen med våre partnere modner vi nå fram prosjektet for å se når vi potensielt kan søke om støtte fra det britiske Contracts for Difference-programmet, sier Bull.

– Dette prosjektet vil trolig ikke bli utbygget før på 2020-tallet, sier han.

Stadig større prosjekter
Skulle partnerne på Doggerbank for eksempel velge verdens største turbiner på 8 megawatt vil det likevel kreves minst 150 turbiner i hver fase. Det er mer enn det dobbelte av antallet turbiner på Dudgeon-prosjektet, som anslås å koste 12 milliarder kroner.

De svimlende summene viser at noen av de største vindprosjektene begynner å komme opp mot både kostnaden og kompleksiteten i olje- eller gassprosjekter.

Samtidig er kostnadene i ferd med å falle kraftig, og dette ventes å fortsette slik at havvind blir mer konkurransedyktig mot konkurrenter som kull- og gasskraft. Auksjoner i Europa den siste tiden har vist at havvinden krever langt mindre subsidier enn før.

– Utviklingen i Nederland og Danmark viser at energikostnaden over levetiden (LCOE) for havvind er dramatisk redusert i løpet av bare de siste tre årene. Havvind har blitt mer konkurransedyktig og tas nå mer på alvor i mange land, sier Bull.

Ifølge britiske myndigheter har havvindbransjen i landet nådd sitt mål om å kutte kostnadene til under 100 pund per megawattime tre år før planen.

Satser jorden rundt
Den norske energigiganten ser forretningsmuligheter i kombinasjonen av økte globale klimaambisjoner og kostnadskutt i fornybar energi.

I USA satser en rekke delstater og energiselskaper tungt på fornybar energi. Statoil kjøpte nylig en lisens til 360 millioner kroner utenfor New York og lukter på California og Hawaii.

Les mer: Statoils amerikanske drøm: Jakter lisenser på Hawaii

– Vi bretter opp ermene i New York. Det er spennende, og vi setter opp et team nå, og trekker også veksler på kontoret vårt i Stamford, Connecticut. Det er svært nyttig å ha den tilstedeværelsen i USA, sier Bull.

– Vi følger med på diskusjoner i California, som nylig forpliktet seg til 100 prosent fornybar strøm. De trenger absolutt havvind. Japan virker veldig interessant, Taiwan er blitt en sentral for havvind, og i Frankrike jobber også med en satsing, sier han.

Havvind med dyp lommebok
Statoil har store planer for havvind og andre prosjekter i selskapets enhet for nye energiløsninger, som karbonfangst og -lagring og muligens også produksjon av hydrogen basert på gass.

Les mer: Statoil vil lage hydrogen av gass

På en kapitalmarkedsdag i London i februar anslo Statoil at denne delen av selskapet kan stå for hele 15 til 20 prosent av selskapets årlige investeringer innen 2030, til å begynne med særlig innen havvind.

Les mer: Statoil om havvind: Kan bruke 12 mrd. per år

I en sektor med store investeringer er det en stor fordel å ha en dyp lommebok. Det har vært flere sammenslåinger i vindkraftbransjen den siste tiden, både blant utbyggere og turbinprodusenter.

– De fem største aktørene innen det britiske havvindmarkedet er Dong Energy, Vattenfall, spanske Iberdrola, Statoil og Eon. Det har vært en del konsolidering i markedet, de små aktørene sliter ofte med å skaffe kapital til disse store prosjektene, sier Bull.

Kommentarer

kommentarer