Nyhetsartikkel

02 februar 2017

Nyskapende katamaran gir mer og rimeligere offshore vindkraft

Ny teknologi om bord gjør at fartøyet kan bidra til økt strømproduksjon i havvindparker. WindPartners 15 meter lange luftputekatamaran er kanskje liten, men nettopp der ligger den store styrken. 

– Denne lille katamaranen gjør havvind mer konkurransedyktig, både gjennom lavere drivstofforbruk og mer effektiv drift. Med et mindre fartøy kommer serviceteknikerne kjappere til og fra når det er feil på turbinene. Da blir driftsstansen kortere, og vindparken kan produsere mer strøm, sa administrerende direktør Morten Mellerud i WindPartner da prosjektet ble presentert på Enovakonferansen i Trondheim.

Nyutviklet design
– Denne lille katamaranen gjør havvind mer konkurransedyktig, både gjennom lavere drivstofforbruk og mer effektiv drift. Med et mindre fartøy kommer serviceteknikerne kjappere til og fra når det er feil på turbinene. Da blir driftsstansen kortere, og vindparken kan produsere mer strøm, sier administrerende direktør Morten Mellerud i WindPartner.

Det er det Kristiansand-baserte skipsdesignkontoret ESNA som har utviklet teknologien.

– Det er både tidkrevende og energikrevende å manøvrere store skip mellom havvindmøllene. Det brukes mindre fartøy også i dag, men disse kan kun brukes under halvparten av tiden på grunn av for høye bølger. Utfordringen har vært å utvikle båter med kraft nok til å være stabile i høye bølger, som samtidig er lette nok til å kunne sjøsettes offshore. Det har vi nå fått til, sier gründer og skipsdesigner Trygve Espeland hos ESNA.

WindPartner har stor tro på at katamaranen vil få medvind inn i markedet.

– Det forventes rundt 11 000 nye offshore vindturbiner fram mot 2030, bare i Europa. Å drifte disse turbinene vil kreve flere hundre nye servicefartøy. Drivstoffgjerrige fartøy med gode sjøegenskaper som kan betjene vindparkene effektivt vil ha klare konkurransefortrinn, sier Mellerud i WindPartner.

Store ringvirkninger
Enova bidrar med 6 889 000 kroner for å blåse liv i luftputekatamaranen. De mener potensialet er stort om prosjektet kan vise at fartøyet klarer brasene.

– Prosjektet åpner for å bruke mindre båter lenger ut på havet, så man slipper store skip og unødige utslipp for å gjøre den samme jobben. Denne teknologien kan være et friskt pust også i for eksempel havbruksbransjen, så ringvirkningene kan bli veldig store. Derfor er vi meget spent hvordan katamaranen presterer under reelle driftsforhold, sier Petter Hersleth, Enovas markedssjef for transport.

Kommentarer

kommentarer