Nyhetsartikkel

27 januar 2017

Trump går løs på kunnskap og klima

Sol trumfer det fossile med sysselsettingsrekord i USAs kraftbransje, CO2-kutt i Europas elproduksjon og BP avskriver elbilen som gamechanger.

President Trump er i full sving med å innfri valgløfter. Her signerer han et dekret om å bygge oljerørledningene Keystone og Dakota Access. (foto: Det hvite hus/Facebook).

Oljeindustrien har fått sitt de første dagene med Trump. Beslutningen om å reversere Obamas beslutninger om å stoppe oljerørledningene Keystone og Dakota Access Pipeline kom umiddelbart, og reguleringer skal bort.

Professor i miljøvitenskap ved universitetet i Stockholm – Johan Rockstrøm – analyserer situsjonen og lufter sine bekymringer i et interessant intervju med SVT Nyheter. USAs ledende klimaaktivist og prisbelønt skribent, Bill McKibben, kom denne uken med en lesverdig gjennomgang av hva vi kan forvente oss av Trump og hans kunnskapsfornektende stab og hvordan tilbakeslaget for klimaet kan og bør møtes. Artikkelen har tittelen: «The New Battle Plan for the Planet’s Climate Crisis» og er publisert på nettstedet Rolling Stone.

SOLID REKORD FOR SYSSELSETTING i SOL: Vi gir oss ikke helt med Donald Trump ennå, og håper at han tar seg tid til å få presentert hovedtallene i  den nyeste rapporten fra US Department of Energy (DOE) som ble lagt frem denne uken. Trump har mang en gang gått til angrep på incentiver knyttet  til utrullingen av fornybar energi, men denne rapporten viser at nettopp solindustrien bidrar med betydelig verdiskaping i form av et økende antall arbeidsplasser i USA. I rapporten kommer det frem at solenerginæringen i 2016 sto for flere jobber innen amerikansk kraftproduksjon enn olje, kull og gass til sammen. Solenergi sysselsatte 374 000 mennesker i kraftbransjen 2016, en økning på 25 prosent fra året før. Tallet sammenlagt for fossil energi var 187 117 sysselsatte innen kraft, ifølge rapporten som omtales i The Independent.

CO2-NEDGANG I EUROPAS KRAFTSEKTOR: Vi holder oss i kraftsektoren litt til, nå i Europa. Nye tall om Europas kraftsektor i 2016 kom denne uken i analysen «Energy Transition in the Power Sector in Europe: State of Affairs in 2016» – utgitt av Agora Energiewende (Berlin) og Sandbag (London). Her lover vi bortimot 40 sider med snaddermat for energinerder og andre som har glede av å grave seg ned i grundige, solide analyser av hvordan vi ligger an i energiomstillingen i Europa. Hovedtallene viser at utslippene fra kraftsektoren i EU falt med 4,5 prosent i 2016, hovedsakelig fordi kull er byttet ut med gass, særlig i Storbritannia. Økningen i fornybar energi var liten, men i rapporten heter det at massive prisfall på offshore vind og solceller gir håp om større vekst fremover.

FOSSILGIGANT AVSKRIVER ELBILEN SOM GAMECHANGER: Elektriske biler vil ikke stanse den globale etterspørselen etter olje, skriver oljeselskapet BP i sin Energy Outlook som kom ut denne uken. Olje- og gassgiganten mener at fossile brensler fortsatt vil stå for 75 prosent av energimiksen i 2035, særlig på grunn av stigende velstand i utviklingsland. I rapporten – omtalt i The Guardian – heter det at elektriske biler ikke vil bli noen «gamechanger» for oljeindustrien. Begrunnelsen fra BP er at to milliarder mennesker – mange av dem i Asia – vil stige opp i middelklassen og dermed bli i stand til å kjøpe sin første bil. Og disse kommer til å velge fossilbiler, som dermed altså driver opp etterspørselen etter olje, sier BPs sjeføkonom Spencer Dale i artikkelen. I rapporten anslår BP at verden vil ha omlag 100 millioner elbiler i 2035, mens Bloomberg New Energy Finance mener tallet vil være 200 millioner. Den London-baserte tenketanken Carbon Tracker mener i denne artikkelen at det er fare for at BP feiltolker hva som kan påvirke fremtidig oljeetterspørsel. Det er interessant å sammenlikne BPs analyser med et intervju DN gjorde med Nordeas oljeanalytiker Thina Saltvedt  denne uken. Der sier hun at en ikke kan ta for gitt at befolkningen i for eksempel India vil følge den samme utviklingskurve som andre land med sterk økonomisk vekst har hatt. India har hoppet over fasttelefon og gått rett på mobiltelefon, er det da sikkert at veksten i bilparken vil være like preget av bensinbiler som andre steder i verden, spør Nordeas senioranalytiker.

Kommentarer

kommentarer