Nyhetsartikkel

20 november 2016

– Ikke velg strømleverandør med STROMPRIS.NO

Under Den store byttedagen onsdag 16. november oppfordrer NRK etter Defos erfaring strømkunder om å bytte leverandør basert på strompris.no. – Prisportalen villeder kundene, skriver daglig leder i Defo, Knut Lockert.

Vi Defo sier ja til tøff konkurranse blant strømleverandørene. Det skjerper leverandørene og tjener kunden. Men konkurransen skal være redelig og strømleverandørene bør ikke tjene på å lure kundene. Dessverre bidrar en uferdig strømportal i regi av forbrukerrådets strompris.no til nettopp det, skriver Knut Lockert på Defo.no.

Portalen fungerer ikke
Defo ønsker portalen.  Vi tror kunden setter pris på den og at den skjerper konkurransen. Men portalen fungerer ikke enda, og Forbrukerrådet vet det.

Forbrukerrådet kjenner til problemene
På onsdag den 16. november gjennomfører NRKs Forbrukerinspektørene den store byttedagen, der bytte av strøm er et av områdene Forbrukerinspektørene tar tak i.  Det er flott med et slikt program med en slik tilnærming. Men det er svært uheldig om de anvender strompris.no for å fremme slike bytter. Forbrukerrådet uttaler selv at de er smertelig klar over problemene med portalen, og de har også gjentatte ganger lovet å forbedre portalen uten å lykkes.

Nå skal den igjen forbedres og resultatet av endringene skal være implementert fra januar neste år. La oss håpe de lykkes denne gang. Vi står på for å hjelpe Forbrukerrådet med nettopp det. Men vår oppfordring er å ikke anvende portalen som nøkkelen til strømbytter kommende onsdag. Det blir useriøst å promotere en ubrukelig strømportal. Foreløpig er den nettopp det. Forhåpentligvis er det annerledes når Forbrukerinspektørene skal holde «Den store byttedagen» i 2017.

Utfordringer
Av de utfordringer som Defo har påvist med portalen er blant annet følgende:

  • Besparelsen i kroner som vises til kundene i strømpris.no er feil. Det sammenlignes ikke med kundens reelle pris i dag, men en beregnet pris som kunden ikke har. Kunden vil lett kunne tro at han sparer mer enn han gjør
  • Vanskelig for kundene å finne hvor langt fremover i tid priser og betingelser gjelder. Kontraktene kan endres i ettertid. Kontraktene bør således gjelde i en på forhånd avtalt periode for eksempel 12 måneder
  • Vanskelig for kundene å sammenligne hvilket av produktene fremover i tid som har best prognosert pris
  • Strømpris.no er ikke ofte nok oppdatert
  • Fremstiller avtaler fra leverandørene feilaktig. Avtalene er ofte dyrere enn det vises
  • Ingen regler for varsling av prisjusteringer. Dette bør være varsling rett til kunden og de som ikke har dette bør havne lenger ned på listene.

I seriebeskrivelsen til Forbrukerinspektørene heter det at «Forbrukerinspektørene avdekker juks og gir deg kunnskap til å bli en smartere forbruker». Med bruk av  strompris.no er vi redd de gjør det stikk motsatte, skriver Lockert.

Kilde: defo.no

Kommentarer

kommentarer