Nyhetsartikkel

20 oktober 2016

15 av 100 nye biler i år er elbiler

17.485 elbiler er registrert i løpet av årets første ni måneder, og på tampen av siste kvartal kom en svært gledelig opptur.

I september ble det nemlig registrert hele 2.628 elbiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det førte til en helelektrisk markedsandel på 19 prosent, etter at andelen store deler av året har vaket rundt 15.

– Vi må helt tilbake til juni i fjor for å finne et tilsvarende høyt månedstall (2.617). Med flere elbilnyheter på vei inn, er det grunn til å håpe på en fortsatt god markedsandel, sier generalsekretær Christina Bu.

Så langt i år utgjør elbiler rundt 15 prosent av de totalt 115.845 nye personbilene, likt som ved utgangen av andre kvartal. Etter en svak utvikling i første halvår, har tendensen vært stigende etter sommerperioden, viser vår analyse.

På samme tid i fjor var det registrert 19.716 elbiler, som utgjorde omtrent 17,6 prosent av totalmarkedet (111.811 personbiler).

Markedet er nyhetsdrevet
– Etter en betydelig tilbakegang for elbilene det siste året, er det svært gledelig med oppturen vi så i september. Markedet er ikke friskmeldt, men vi har fått et tydelig bevis på hva nyheter betyr for salget, sier Bu.

Dette også i lys av statsbudsjettet, der kjøpsfordelene skal holdes uendret ut 2020.

– Norge skal halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Da må overgangen til nullutslippsbiler gå mye raskere.

Samtidig stormer de ladbare hybridene fram på registreringsstatistikken, med 15.888 registrerte ved utgangen av tredje kvartal og 13,5 prosent markedsandel. Det var 0,2 prosentpoeng høyere enn etter årets seks første måneder.

– Det er over tre ganger så mange registrerte i år som på samme tid i fjor. Mye av årsaken er stor økning i modellutvalget, sier Bu.

Vil stille tøffere krav
Men kun en håndfull av modellene har en elektrisk rekkevidde som er tilfredsstillende. Derfor har Norsk elbilforening sammen med ZERO kommet med et alternativt forslag til avgiftsfastsettelse i forbindelse med statsbudsjettet.

– En ladbar hybrid er ikke bedre enn eieren gjør den til, og med en grunnleggende elektrisk rekkevidde vil den gjøre en bedre jobb for både miljø og lommebok. Vi mener det er riktig å premiere de gode ladbare hybridene, og svekke vilkårene for de dårlige, sier Bu.

Hun understreker samtidig at det er bra at den ladbare andelen av bilmarkedet vaker oppunder 30 prosent.

– Nesten tre av ti nye biler så langt i år går helt eller delvis på strøm. Men for at det skal bli mange flere, er det svært viktig med en god, forutsigbar og rettferdig politikk, sier Bu.

Kommentarer

kommentarer