Nyhetsartikkel

09 august 2016

Plusskundeordningen fortsetter, men hvordan?

Hva skjer med den nye plusskundeordningen når Elhuben trolig ikke starter opp før høsten 2017? NVE sier til Defo at den midlertidige ordningen vil fortsette.

Midlertidig ordning
Det er nettselskapene som administrerer den midlertidige ordning overfor plusskundene i dag. De monterer opp en avansert måler som kan måle strømforbruket begge veier. I tillegg kjøper eller leverer de kraft etter behov hos plusskunden, skriver DEfo på sine nettsider.

Kraftleverandøren kan ta over
Defo har vært i kontakt med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) ved Runa Haave Andersson for å avklare om den nye plusskundeordningen vil bli startet opp ved nyttår som planlagt. Ordningen var på høring i fjor.

Haave Andersson forteller at den midlertidige ordningen vil fortsette frem til Elhuben er på luften. Dersom en kraftleverandør vil ta over kundeforholdet (kjøpe eller selge kraften) så kan ikke nettselskapet nekte dette. Videre kan hun fortelle at ved nyttår vil kunden i tillegg få en forskriftsfestet rett til å slippe andre tariffledd for innmating.

Det er ikke automatiserte systemer ferdige ennå til å administrere slike kundeforhold. NVE tillater derfor at kraftleverandørene og netteierne finner egnede (for eksempel manuelle) måter å løse utvekslingen av kunde og målerdata på.

Defo synes det blir spennende å se hvor mange kraftleverandører som vil hive seg inn i dette nye markedet.

Hva er en plusskunde?
En plusskunde har som oftest kjøpt (eller leid) solpaneler for å produsere sin egen strøm. I perioder av året er produksjonen antakelig ikke stor nok til å dekke forbruket. Dette er gjerne tilfelle på vinterstid. Sommeren er derimot en bra periode for elproduksjon fra solpanelene. Forbruket er vanligvis også mindre på denne tiden. Slik kan det bli overskudd av kraft som kan bli solgt ut på strømnettet.

Kilde: Defo.no

Kommentarer

kommentarer